onsdag 16 januari 2013

Trafikolyckor och halkkörning


destinationskelleftea.se
Hela Sverige rapporterar om trafikolyckor. Det är sådant som händer men jag är fast övertygad om att det händer då människor är dels på grund av oaktsamhet och fart men många gånger utav att föraren är alldeles för rädd för att köra bil och egentligen borde stannat hemma. Igår var jag i Karlshamn och hamnade då bakom en liten dam som körde i 55 km/h. Det hade varit ok på en femtio eller sextioväg men detta var motorvägen. Där var hon en total livsfara med alla de som ville köra om. Kön efter henne var väldigt lång och det skapar en sådan stress. Det är inte alltid det går att välja bort bilen men jag ser det som ytterst tveksamt till att alla de som många gånger är ute och kör verkligen behöver det. Självklart ska inte jag bestämma över någon annan men en rädd person i en bil de inte har kontroll över blir en livsfara för andra människor. Dessa om några borde ut och halkköra, som jag gör, så fort det blir snö. Förutom att det är väldigt roligt hjälper det personen i bilen att få kontroll vilket minskar rädslan.

I mitt nästa liv ska jag köra någon form av rally. Jag fattas alla de vanliga räddhetsspärrarna vilket gör att jag kan gasa och slira. Det rör mig inte ryggen. Farten märker jag inte alls av. När jag är ensam i bilen och på något ställe där jag inte kan ställa till det för någon annan kan jag lägga timmar på att köra runt.. runt.. runt. Det är den enda fördel jag kan se med detta väder vi har nu. Känslan av att ha maximal kontroll över bilen är så härlig och den dag jag får sladd utan att vara förberedd kommer jag kunna ta den vilket då inte länge gör mig till en trafikfara.
Länkarna går till artiklar om trafikolyckor i Sverige.