fredag 24 maj 2013

Tornados i USA

Naturen har alltid intresserat mig. Jag har alltid varit en skogsmulle som i och för sig hatar att vara ute när det är kallt men kunde bosatt mig mitt ute i en skog på sommaren eller hösten enbart för att titta på fåglar, insekter och hur växtligheten fungerar. (Så länge jag slipper stöta på vildsvin igen)

Mitt intresse för just naturen samt geografi har gjort att jag alltid tittat mycket på naturprogram och en favorit har alltid varit naturkatastrofer. Jag tycker det är häftigt att naturen kan ställa till med de mest märkliga saker. Människan är så liten jämfört.

tornadotitans.com
Tornados och monstervågor har alltid varit favoriter om det nu går att påstå att något av dem är en favorit. Jag inser hur förödande de är för den enskilda människan och samhällen men jag är väldigt imponerad av naturens kraft.
Sist ut nu är Oklahoma och jag tycker det är fruktansvärt det som har hänt dem. Åndå kan jag inte låta bli att undra.
Om man nu bor i ett av de mest tornadotäta områdena i världen.
Varför bygger man inte ett skyddsrum eller en källare?
Om man vet att det kommer vara likadant varje år, värför bor man kvar?
Jag hade aldrig bott kvar och jag hade tvingat min familj med mig.
Att se sitt hem i spillror om man har turen och överlever kan inte vara roligt.

Innan jag dör skulle jag vilja vara i närheten av en sådan tornado som drog fram i Oklahoma nu. Tanken på en två kilometer bred tornado som drar fram är i mina ögon väldigt häftigt.
Jag är inte riktigt som alla andra.

http://www.reuters.com/article/2013/05/22/us-usa-tornadoes-idUSBRE94J0TK20130522
http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.1682359-lista-stora-tornados-i-varlden-och-sverige
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tromb