torsdag 2 maj 2013

Feminismen

"Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."
dreamstime.com
Jag är inte feminist och jag kommer aldrig bli det.
Diskussionen har för mig blivit aktuell igen då jag fick en länk skickad till mig för ett tag sedan och detta gjorde att jag varit inne och läste allting en gång till. Jag är helt säker på min sak.
Jag tror att de som var feminister från början gjorde en bra sak.
På den tiden var det världens skillnad mellan att vara en man och vara en kvinna.
Det är det inte längre.
Den sista saken som verkligen har fått detta att snurra är amning.
Så många som ser detta som en kvinnas rättighet. Mannen ska hålla sig undan och låta kvinnan sköta sitt jobb. Om män nu hade krävt att de också skulle få denna extra närhet?
Ok att det inte går rent biologiskt, det går att lösa ändå.
Hade de som kallar sig feminister sett det som något bra?
Det ska vara lika mellan könen säger de.
Jo, det tycker jag med i den mån det går men vi är olika.
Det finns en anledning till att det finns två kön och inte ett.

Jämlikhet är en helt annan sak för mig. De saker som inte är kopplat till könen ska vara jämlikt. Samma lön för samma arbete. Helt ok. Det handlar inte för mig bara om vilket kön man har. Det ska vara lika på alla plan oavsett ålder, kön, etnicitet etc.
Lönen ska för mig baseras på kunskap och erfarenhet. Inget annat.
Jag skulle aldrig kräva mer än någon annan för att jag är kvinna.
Jag hade utan problem kunnat göra det för att min kunskap är hög inom det som efterfrågas.

Många gånger tänker jag att de som är feminister bygger sina tankar på att vi ska ha ett samhälle med enbart "hen". Det är för mig ett riktigt löjligt ord utan innebörd. Varför lära sig om något som inte finns? Det är inte många som är hermafroditer i världen men varför ska vi se det som om vi alla är det? Varför ska jag som kvinna jämföras med en man?
Vi ska göra samma saker som männen och ha samma rättigheter.
Hur många av dessa kvinnor som kallar sig feminister kan tänka sig att börja jobba tolv dagar efter att barnet är fött för att mannen ska vara hemma på heltid?
Jag tror att de är få. Feminismen sträcker sig alltså dit där deras egna gräns går.
En feminism ska ha full tillgång till det andra könets positiva fördelar men inte de negativa.

Jag är självklart för ett jämlikt samhälle i den mån det går men att kalla mig feminist tycker jag är fel. Jag tror inte att vi är likadana allihop för då hade jag röstat med ett rött parti istället.
Jag tror på den enskilda individen oavsett om det är en man eller kvinna.


http://www.ungafeminister.se/vad-ar-feminism/