torsdag 16 maj 2013

Uppdrag Granskning och dagens tystnad!

Janne Josefsson retar stora delar av svenska folket. Han retar dem som innan har avgudat honom och sett honom som Sveriges rättesnöre. Martin Aagård går till attack liksom många andra journalister för det jag kallar skräptidningar. De säljer lösnummer och måste producera överskrifter som säljer.

Jag tycker Uppdrag Granskning var helt ok igår och Janne Josefsson har stigit betydligt i mina ögon. Jag tror att han med börjar vakna och det kan vara anledningen till att reportagen börjat ta upp de frågor som av någon anledning anses känsliga av många.
Gårdagens program kunde varit vassare men det är en bra början.

svtplay.se
Journalister har en otrolig makt över vad som publiceras och vad som syns i Sverige.
Att bli kallad rasist är så otroligt lätt idag och det är för mig media som har skapat detta.
Per Brinkemo som var med i första delen av programmet är ett bevis på att det är lätt att bli stämplad. Han jobbar med somalier och integration men sa emot andra journalister som påstod saker om dem. Han påpekade det som för honom som jobbar med det var tydliga sakfel. Han la ingen värdering i det utan sa bara att det inte stämde. Han om någon bör veta det.
Det räckte för att han skulle bli uthängd som rasist.
Hans tur i det hela är att han själv varit journalist och kan få upprättelse genom media och de kontakter han har. Alla andra då?
Alla andra som stämplas som rasister för att de på något sätt kritiserat det man inte får tala om?
Min åsikt är att det bästa sättet att motverka trångsynthet är att prata öppet om allting.

Media kan utan problem gå in och klippa bort och citera precis vad de vill för att kalla det en sanning. Att meningen är tagen ur sitt sammanhang bryr de sig inte ett dugg om och nu när Martin Aagård blir utsatt för sin egen medicin skriker han högt och tycker Josefsson gör ett dåligt jobb.
Är det inte roligt att råka ut för sig själv?
Vad har hänt med "Kasta inte sten när du sitter i glashus"?
Har ni glömt att Josefsson fick det stora journalistpriset?
Tycker ni inte att han är duktig längre?

När media rullar igång någonting är det helt omöjligt att försöka styra det. De har en otrolig makt och precis som journalisten ansåg med Stefan Gunnarsson, som varit pianist i "Så ska det låta", räknas han som en offentlig person och får finna sig i att bli skriven om trots att han säger att han verkligen inte vill. Är det ok?
Kan man göra så med vem man vill?
Att bli utsatt för ett drev är allt annat är roligt och journalister kan gå över lik när det är något.
Jag hade inte haft något emot det om det hade varit en "nyhet".
Med det menar jag en större nyhetshändelse även om jag då fortfarande inte anser att det är ok att förstöra någons liv. Att kalla vissa saker de hänger ut människor för "nyheter" tycker jag dock är fel. Det känns som att de många gånger gör hönor av fjädrar för att kanske sälja ett nummer till.

Det mest patetiska av allting är dagens tystnad i alla tidningar.
Ingen kommenterar och Josefsson ska väl ut i kylan precis som Amun Abdullahi som medverkade i programmet. Hon vågade! Hon gjorde det många är för fega för! Hon flyttar nu tillbaka till Somalia för att hon anser det landet iofs korrupt men inte alls så som Sverige. Bra Sverige!
Starkt av Amun att våga ställa upp. Hon tog tag i den obekväma sanningen och blir utfryst.
I Sverige får bara några personers sanning komma fram.
I dag är skvallerpressen tysta.
Jag kommer så länge jag lever aldrig köpa dessa tidningar.

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
http://www.aftonbladet.se/kultur/article16769704.ab
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2012/11/yrkesetiska-namnden-for-journalister_20.html
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2013/03/journalistpriser.html