fredag 10 maj 2013

En höna av en fjäder..

Svensk media i ett nötskal. Coca Cola tänker lansera flaskor med vanliga namn på i sommar. Vissa namn har de valt att ta bort och enligt dem själv handlar det om att namnen kan vara stötande.
svt.se
Muhammed, Max och Felix är bortplockade.
Media har då frågat en person som heter ett liknande namn men inte någon av de andra.
Mahmoud som är ordförande för stiftelsen kultur och integration tycker det är diskriminerande men mitt namn är inte med.
För mig är det helt ok.
Jag kan tycka att det är ok att ta väck namn som förknippas med en profet, hamburgerrestauranger och ketchup. Det hade varit en sak om protesterna kom för att de plockade väck alla namn från en religion eller ett visst ursprung men så är inte fallet.

Detta är för mig att göra en höna av en fjäder. Diskussionen är lika lågflygande som den var när det handlade om Nogger Black. Tänk om fel namn hamnat på Coca Cola light? Eller zero?
Skulle media skrikit då med?

I mina ögon har Coca Cola en ny kampanj. Vad roligt för dem!
Ibland undrar jag om det inte finns bättre saker för media att skriva om. Finns det verkligen inget mer intressant? Det bör väl hända mer saker på jorden som är av större värde än detta?
Intressant är också att se hur media väljer att vinkla samma "nyhet".
Nedan finns två länkar. Den ena bygger sin historia på att det handlar om rasism och den andre om att de helt enkelt har bytt sin etikett.
Överskriften kanske kan påvisa om tidningen vill sälja lösnummer eller vara seriösa.
I mina ögon är det helt klart bäst att läsa så många tidningar som möjligt och sedan helt enkelt bilda sin egen uppfattning. Jag tycker det kan bli kul att se om det är några vänners namn som dyker upp på flaskorna även om mitt inte är där!

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/coca-cola-ersatter-logga-med-egennamn_8139820.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16713789.ab