tisdag 4 juni 2013

GMOs vara eller inte vara.

Rädslan för förändringar har nog alltid funnits. Det finns alltid de som är bakåtsträvande och helst av allt ser att allting alltid blir som det var förr. Jag tror på det till viss del. Jag tror det är viktigt att aldrig glömma det som har varit men desto viktigare att se framåt. Se fördelarna med förändringarna.


wikipedia.org
Genmodifierade grödor är nog det de flesta tänker på om de hör GMO. Det gör jag med. Programmet på radion berättade att det nu var påväg "ut". Är det så att det inte behövs är det ok men är det på grund av andra skäl tycker jag det är fel.

Att förfina produkter har vi alltid gjort. Det tog bara längre tid förr. Det som gjordes rent praktiskt från det att människan började utvecklas kan nu göras i ett labb. Det är för mig helt ok.
Denna teknik kan användas till så mycket saker och är det så att denna forskning i framtiden kan hitta djur och växter som kräver mindre vatten är det bra.
Många länders svält hade försvunnit.
Genom att förfina det som redan finns kan det bli ännu bättre. De som är emot det tror att det i förlängningen hotar den biologiska mångfalden men jag tänker som Darwin. Den starke överlever. Är det inte meningen att en växt eller ett djur ska finnas kommer naturen själv ordna det.

GMO syftar oftast till växter och sedan djur. Man går in och ändrar arvsmassan. Det går genetiskt att ändra människor också även om detta är ännu mer tabubelagt. Jag ser det som så att så länge det syftar till att förbättra någonting är det ok. Det kanske blir den moderna tidens sätt att vaccinera. Barnet får helt enkelt allt det behöver, eller inte, redan som embryo.
Jag ser fler fördelar än nackdelar. Krititkerna inom detta säger att det blir fel om det skulle gå att "bygga" sitt barn som man vill men jag ser fördelarna med att plocka väck lidande för många barn och vuxna.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412
http://sv.wikipedia.org/wiki/Genetiskt_modifierad_organism
http://genteknik.sandboxen.net/metoder/38-gm-djur/194-transplantera-organ-fran-genmodifierade-grisar.html
http://www.gmo-guiden.se/