söndag 9 juni 2013

När tron dödar.

Absurt är vad jag tänker när jag läser detta. Det är helt sjukt att myndigheterna inte har gjort något!
Detta par har inte tagit sina barn till läkare utan istället valt att be till sin gud.
Båda barnen dog.
När det första barnet hade dött blev de varnade av domstolen att de var tvugna att ta framtida barn till läkare vid sjukdom men trots det gjorde de det inte. Barnen har lidit och dött långsamt på grund av att dessa människor rent ut sagt är korkade.

ljusdal.se
De får tro på vilken gud de vill men de har genom sitt agerande sett till att deras barn dött.
De har inte gjort det mest logiska som finns.
Utöver det skyddar deras kyrka dem och säger att det inte står någonstans i bibeln att man måste söka läkarhjälp vid sjukdom. Kyrkan säger däremot tvärtom att man ska akta sig för läkare.

Jag blir rädd.
Det är 2013 och människor lever som om det vore 1600-talet.
Det sägs att tron kan försätta berg men jag tvivlar.

Jag är kristen på pappret men bryr mig i princip ingenting om tron. Jag älskar ämnet religion men där går gränsen. Jag tycker traditioner är viktigt men det är också just att det är en tradition som gör det viktigt. Inte varför vi firar den även om historierna bakom många gånger är intressanta.
Hade en svensk kalender gått efter vad jag tycker är viktigt hade den inte riktigt sett ut som den gör idag.
Enligt kristendomen skulle jag tro på väldigt mycket saker som jag inte står för.
Jag har betydligt lättare att förlika mig med hinduismen och buddhismen. Inte allt men utvalda bitar.
I boken Berättelsen om Pi tas detta upp.
Varför inte kunna vara en liten del av allt?
Jag är en blandning av det kristna, hinduiska och buddhistiska men inte helt och hållet något av det.

Föräldrarna till de barn som är i artikleln nedan borde låsas in och hållas under konstant uppsyn. Den dag de kommer ut kommer de med all sannolikhet skaffa fler barn och det kommer med all sannolikhet att sluta på samma sätt om ingen tar barnen från dem.
Alla människor borde verkligen inte få skaffa barn.

http://abclocal.go.com/wpvi/story?section=news/local&id=9112454
http://www.dn.se/blogg/markligheter/2013/05/24/