söndag 2 juni 2013

Insekter till middag!

Jag minns att jag har läst att varje människa äter runt 30 kilo insekter varje år. Jag vet inte om det stämmer men jag hade inte varit förvånad. Det är så många man inte vet att man stoppar i sig.
Med tanke på att den största delen av min konsumtion består av grönsaker och frukt blir jag inte förvånad om jag isåfall skulle ätit ännu mer.

När jag läste artikeln nedan blir jag äcklad.

vressel.se
Örk. Insekter?
En andra tanke är att kanske. Hade jag inte vetat om vad jag åt hade jag förmodligen gett det en chans. Hade jag fått välja mellan det eller att svälta ihjäl hade jag förmodligen ätit upp dem.

Jag har hört att asiater tycker det är märkligt att äta kräftor.
Jag älskar skaldjur och främst kräftor. Hummer, krabba och räkor fungerar men har inte alls den smaken som kräfftorna har. Varför skulle jag inte äta dem?
Suströmming äts av många och jag har testat men det är inget jag känner något behov av att äta igen.
Att jag inte äter eller äter något behöver inte betyda att jag har rätt eller fel.
Det kanske är gott att äta insekter?
Jag testade att äta någon sorts maskar för många år sedan men de var så kryddade att jag inte vet vad de smakade egentligen. Enligt FN borde vi äta mer insekter och någon har kommenterat i fältet en undran om hur många i FN som egentligen äter insekter.
Ja, lev som du lär.

Jag hade förmodligen haft väldigt svårt med att äta en insekt.
Jag som har problem att äta en köttbit som jag inte känner igen.
Som pillar bort alla senor, allt som ser annorlunda ut och allt fett jag kan se.
Jag tror dock det hade varit skillnad om jag hade varit uppväxt med det.
Tur valfriheten finns.

http://www.sydsvenskan.se/mat--dryck/fn-vi-maste-ata-mer-insekter/