fredag 7 juni 2013

Meningen med livet

Rent krasst är meningen med livet att föra sina gener vidare. Den starkaste vinner och det är den enda anledningen att någon finns till. Människan har egentligen inget annat syfte men nu har vi det så bra att vi börjat ställa krav på allting runtomkring. Förutom att få må bra, ha ett hem, mat varje dag och en inkomst vill vi kunna unna oss att göra saker utöver det vanliga.
Det finns många måsten men de flesta ser dem nog inte som något större problem.

hdwpapers.com

Meningen med mitt liv är att göra skillnad och det har det varit från det att jag var liten. I det stora hela vill jag göra skillnad för en större massa, en grupp människor. Alla ska få ha det som jag anser vara grunden och förutsättningarna till ett bra liv.
Jag vill ha nya objektiv till kameran, ny dator, bättre bildredigeringsprogram, en kontrabas, en flygel. Flygeln innebär att jag måste bygga ut så ett större hus hade varit bra. En Mercedes McLaren har alltid stått högst upp på önskelistan. MC-kort och motorcykel. Jag kan göra listan hur lång som helst.
Om man skär ner in i minsta detalj om vad som är viktigast tror jag alla svarar likadant. Alla vill vara friska.
Jag behöver ingen av sakerna ovan för att bli lycklig.
Lycklig tror jag man blir från insidan och jag tror att man till stor del väljer det själv.
Genom att välja hur man ser på något kan man må bättre men det är inte alltid det lättaste.
Det är betydligt lättare att gräva ner sig, tycka synd om sig själv och banna allt ont som någonsin hänt.
Jag försöker alltid att se det positiva även om det inte alltid går och är svårt ibland.
Då jag förmodligen är en av de blödigaste människorna jag vet går det inte en dag utan att tårarna sprutar av olika anledningar. Ofta är det kopplat till de vänner som inte längre finns men det räcker att det är något på nyheterna om barn eller ett sorgligt slut på en påhittad film så blir jag knäckt.
Det är inte alltid lätt att se fördelarna med det som händer.

"Jag ska inte säga "gråt inte". För alla tårar är inte av ondo."
JRR Tolkien

Även om jag vill göra skillnad för den stora massan människor är det familjen som kommer först. För många år sedan fick jag frågan vem jag hade räddat om valet stod mellan min mamma och hundra andra personer. Väldigt svårt beslut för även om jag sagt mamma hade mitt samvete dödat mig. Hade någon fått välja mellan mig och hundra andra människor hoppas jag att de väljer de hundra. Då hade mitt liv gett dem en chans.
Meningen med mitt liv hade då varit att rädda de andra hundra.

Barnen är det som gör mitt liv meningsfullt nu.
Det viktigaste är att de ska få alla möjligheter i världen att bli vuxna och bli vad de vill.
De ska få allt för att de ska få må så bra som möjligt och för mig är det viktigt att de den dag de blir vuxna ska få körkort, bil och möjlighet att få bo kvar hemma så länge som möjligt.
Det sparas pengar varje månad för att de ska få en bra start den dag de väljer att flytta.
De kommer inte bli lyckliga av att få allt de pekar på och det kommer inte hända.
Viktigast är att de vet, att oavsett vad som händer, älskar jag dem över allt annat.
Hade alla barn alltid fått veta det tror jag jorden hade varit en mycket bättre plats att leva på.

Hittade punkterna under på länken nederst och tror att det stämmer väldigt bra:
  • Arbeta med något du älskar och som är värd din tid och talang.
  • Ge dina medmänniskor mer än vad de förväntar sig av dig.
  • Bli den mest positiva och entusiastiska person du känner.
  • Förlåt dig själv för dina misstag och de som gjort dig illa, släpp det.
  • Var generös, allt du ger får du minst tiofaldigt tillbaka. 
  • Ha ett gott hjärta.
  • Lär dig konsten att spara pengar (även om det är en liten summa).
  • Bemöt alla du träffar så som du själv vill bli bemött.
  • Var hängiven mot dig själv med att ALLTID bli bättre.
  • Lär dig förstå att din lycka beror inte på materiella saker, makt eller prestige. Din lycka beror på hur du tänker, mår och de personer du har närmast dig så välj noga vem du omger dig själv med.
  • Se till att du väljer kvalité över kvantitet.
  • Var lojal!
  • Var ärlig!
  • Var självständig, bli ALDRIG beroende av andra.
  • Erkänn att du kan ha fel, det gör dig ödmjuk.
  • Skyll inte din olycka på andra. Din lycka är ditt ansvar! 
  • Våga förverkliga dina drömmar! 
  • Ta väl hand om de du älskar.
  • Gör inget som inte skulle göra dina föräldrar stolt över dig..
  • Välj din partner noggrant, bara det är 90% av din lycka (eller olycka...)
Jag älskar mitt jobb, jag har blivit mycket bättre på att sortera väck de människor som är energitjuvar och försöker leva efter många av de punkter som står här.