måndag 9 december 2013

Sverige i ett nötskal.

Lagen säger kanske inte att det är ok att lägga ut avklädda bilder på någon som inte vill det men den säger heller ingenting om att det är förbjudet. När ska lagen börja följa med i utvecklingen?
Även jag förstår ju att detta inte var ett problem när jag var tonåring då det mest avancerade vi hade var Lunarstorm som jag inte ens tror existerar längre.

Den tid vi lever i idag är inte som den var när jag växte upp. Den är inte heller som när mina föräldrar växte upp och när jag möter generationen jag nu har i skolan har de en helt annan syn på hur saker och ting ska vara eller inte. För de unga generationerna finns det inga problem i att göra många saker samtidigt. Åtminstone försöka för hur hög koncentration det är på varje sak vet bara var och en.
När jag sitter på möte kan jag utan problem anteckna nästan allt som sägs samtidigt som jag aktivt lyssnar och kan ställa frågor. Mitt enda problem ligger i att jag inte vill ha någonting i pappersform vilket ställer till det när det finns olika dokument iBooks, mailen och sedan anteckningarna som ska göras samtidigt. Att samtidigt uppdatera Twitter är inget konstigt.
sr.se
Få i de äldre generationerna förstår detta även om det finns många som gör sitt bästa för att hänga med. Det händer med jämna mellanrum att det kommer en kommentar om att jag bara sitter på ipaden hela tiden. Jo, det är sant. Jag har allting i den och behöver med det inte förstöra någon skog.
Miljötänk.

Att lägga upp en bild är inget konstigt och i princip alla klarar det. En bild på internet försvinner dock aldrig. Det är inte som en tidning du kan stoppa eller slänga exemplar av. Bilderna kommer alltid finnas tillgängliga för den som är det minsta skicklig.
Att lägga ut en bild på någon annan, mot deras vilja, är väldigt enkelt.
Hur kan det då inte vara straffbart?

Detta är ett starkt exempel på att lagen och politiken inte följer med i samhällsutvecklingen. Jag är rätt övertygad om att de allra flesta skulle känna sig kränkta om någon hade lagt upp en bild de inte ville ha där. Att lägga en bild på nätet kan liknas vid att någon står och kikar på dig när du byter om hemma. Vill du att någon annan ska se så ok, men inte annars.
I Sverige händer dock ingenting.
Märkligt i det hela är ju också att då bilden inte försvinner, finns bevisen kvar.
En IP-adress är inte svår att spåra. Trots det kan någon sitta på stranden till sommaren och fota alla
som badar i sina badkläder för att sedan lägga upp dem på nätet.

Det är inte ok för mig och jag hoppas att politiken tar ett tag med detta.
Jag är helt övertygad om att detta, i allmänhetens ögon, ses som en form av brott.
Få vill bli exponerade mot sin vilja.
Speciellt inte i ett fönster som är öppet för hela världen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5726993