söndag 29 december 2013

Helt rätt Zlatan!

Förmodligen första och sista gången jag ska hylla Zlatan! Inte för att han sparkar på en boll, inte för att han har hus i Skåne och inte för att han är man utan för ett uttalande han har skrivit till media. Alla personer som har någon form av kontakt med media vet att det han skriver stämmer till ett hundra procent.

"Jag vill gärna förtydliga att min kritik var och är riktad mot media och hur saker och ting vinklats."

Tänk att det måste till en kändis av något slag för att detta ska få något sånär publicitet. Jag har ingen aning om vad han säger om damfotboll och cyklar. Båda dessa inkluderar någon form av motion som inte är politisk och jag är inte ett dugg intresserad av det på något sätt. Inte av herrfotboll heller för den delen. helt meningslöst tidsfördriv i mina ögon.
Zlatan har dock uppenbarligen blivit utsatt för vad media är allra bäst på.
De har missuppfattat det han har sagt för att få sälja fler lösnummer.
Något som känns igen?

Detta är en politiskt intresserad persons vardag.
Passa din tunga och vad du skriver för minsta lilla som skulle kunna missuppfattas, missuppfattas. Det är mer regel än undantag att det är såhär vilket har gjort att jag aldrig någonsin tror på vad som står i tidningarna. Det som finns i dem är nämligen tidningarnas tolkning av någonting.
Ju mindre seriös tidning desto oftare är det fel.
De tidningar som går i tryck, så länge det inte är kvällstidningar, har något högre trovärdighet än de som enbart finns på nätet. Klarar en tidning inte ens av att finnas i tryck anser jag den mindre trovärdig. De tidningar som har en tydlig politisk inriktning anser jag inte heller trovärdiga då det mesta vinklas så att det passar dem.

PK. Det är det som alltid gäller. Politiskt Korrekt. Säg absolut inget som kan tolkas på ett visst sätt. Säg absolut ingenting som på något sätt kan missuppfattas och skulle det ändå göras måste du be om ursäkt även om det är så att media valt ut en liten bit av allt som har skrivits. Jag tycker detta är fel och anser att det är en fara för det allmänna ordet. Självklart kan man inte säga exakt vad man vill alltid men att missuppfatta någon annan med vilja tycker jag är fel.
Jag gör oftast tvärtom.
Jag tolkar hellre saker på det andra hållet och ursäktar gärna dumma beteenden eller uttalanden. I min värld finns det få människor som är onda och säger saker för att vara stygga mot någon.
Zlatan har nu blivit utsatt. Han är en av få fotbollsspelare jag faktiskt kan namnet på då jag konsekvent stänger av eller byter kanal när det kommer sport.
Jag hoppas att detta på något sätt kan hjälpa till att öppna upp ögonen på fler människor att medias helt oinskränkta makt ska ifrågasättas.
Jag vill ha media som för fram nyheter utan vinklingar, åsikter eller tankar.
Jag vill ha en opartisk media som gör sitt jobb.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2835&grupp=12344&artikel=5744375