torsdag 16 januari 2020

Ett steg längre.

2020.
Året då boomen förhoppningsvis ebbar ut.
Jag har alltid frågat mig själv hur de personer, som väljer att pumpa in gift i sin kropp, sedan förklarar för sina barn att de är fina som de är.
"Du är söt som du är älskling".
- "Men mamma, varför har du då ankläppar, noll rynkor, förstorade kindben, ett skratt utan en krusning i ansiktet, perfekta bröst, naglar i perfekta kulörer, långa ögonfransar, kritvita tänder och smal midja?"
Ska du banta så rör du dig inte mer och äter mindre utan antingen trycker du piller eller opererar du dig. Mycket är konstigt.
Mycket är för mig mycket märkligt.
svd.se

Norge är på väg att förbjuda retuscherade bilder i all reklam.
Jag tycker det är bra.
I den helt absurda värd vi lever i så måste barn förstå att de faktiskt är bra precis som de är.
De får ha på sig vad de vill, tycka vad de vill och se ut som de vill.
De ska veta att de är perfekta precis så som de är födda till att bli och vara.

För tänk på det i ett stort perspektiv.
Feminismen slåss för sig och miljön är nummer ett!
Samtidigt skjuts människor på öppen gata, kvinnor våldtas och inte en bil står säker för slår de inte bara in rutan så kan de elda upp den. Sverige är upp och ner.
Men.. fokus läggs på att vara perfekt.

Bilder som läggs upp från vem som helst är ofta så fixade att man inte känner igen dem.
Tyvärr har fokus även blivit att se ut som den där låtsasbilden från Snapchats filter.
På riktigt ska tonåringar och yngre kvinnor tro att utseendet är det viktigaste.
Jag säger inget om att någon vill vara fin på en bild eller göra sig piffiga.
Jag har bara bekymmer med sättet man gör det på.
Kan de inte bara använda smink som de flesta andra gör?

Jag anser att Norge gör rätt.
Jag förstår protesterna med att de flesta ändå gör såhär, men samtidigt måste någon bli motvikten.
Den utseendefixerade världen är på låtsas och i framtiden tittar barn på bilder av sina föräldrar och kan inte se vem de är lika. Hur ska man se det när inget är äkta?

Min uppfattning är att detta beteende i grunden handlar om osäkerhet.
Du mår psykiskt inte bra, känner dig liten och självkänslan är på noll.
Om du inte dricker, knarkar eller något annat utåtagerande så kan man ju börja fixa sig som en docka. Var går gränsen?
Att statlig media blir motpoolen anser jag vara perfekt.
Visa barn och ungdomar att just du är bra precis som du är.
Just du.
För om du som vuxen inte trivs precis som du är,
hur ska du lära dina barn att trivas med den de är?

Heja Norge!

https://www.svt.se/kultur/forbud-mot-retuschering-kan-vara-verkningslost