onsdag 8 januari 2020

Ishalka, bränder och snöbrist.

Jordens undergång är nära!
Ur led är tiden!
Klimatet går åt skogen!

Turkiet har snö och ishalka.
Sverige har det varmare än vanligt.
Australien har det torrt och därmed bränder.
Allt handlar om klimatet.
svt.se

Jag blir så fruktansvärt trött på den dubbelmoral som finns.
Min uppfattning är nog att de flesta i världen vill att planeten ska må bra.
Jag har dock full förståelse för att Indiens gatubarn struntar i vad som händer med plasten då deras största intresse ligger i att hitta mat varje dag.
Detsamma gäller på många ställen.
I de länder, som exempelvis Sverige, lägger man tid och energi på att prata om vikten av klimatet.
Plast är hemskt! Plast är farligt!
Samtidigt så har aldrig så många sprutat in gift i sig själv.
Botox, restylan, silikon.. listan kan göras lång.
Samtidigt som man bär gröna armband och hyllar Greta pumpar man in skräp i sin egen kropp.
När de hittar en nutida kyrkogård om tusen år så kommer de undra vad som var fel med vår tid.

Klimatförändringar.
Jag som är orolig för allt är inte ett dugg orolig.
Min uppfattning är nämligen att jag gör det jag kan och jag tror att många av förändringarna i världen handlar om saker som skett ändå. Den forskning jag har läst och när jag ser tillbaka i tiden så är detta fullt normalt. Vi är på väg mot en ny istid och då fungerar jorden på detta sätt.

Alla säger att det blir värre.
För nästan femton år sedan var jag på Kanarieöarna i åtta dagar.
Dessa öar har 360 soldagar men när jag var det ösregnade det i sju och en halv dag.
Riktigt ösregn som gjorde att det var översvämningar.
Samtidigt var det snöstorm i Algeriet, som inte hade sett snö på trettio år.
Blev det hysteriska anfall?
Nej. Det var nämligen inte lika modernt då.

För mig handlar detta om människor som av någon anledning vill vinna på andras människors rädsla. Rädsla för en framtid vi inte vet något om.
Vi vet dock att dåtiden levererade väldigt många graders skillnad och att naturkatastrofer fanns långt innan bilarna uppfanns. Vems fel var det då?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ishalka-pa-turkiska-vagar-flera-i-krock
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/mild-vinter-hotar-svenska-skidspelen
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/caren-forlorade-sitt-hem-i-elden-borjar-jag-grata-nu-skulle-jag-aldrig-sluta
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-klart-att-det-finns-en-klimatkoppling