lördag 11 januari 2020

Den största rädslan.

Jag är nästan alltid rädd.
Inte för allting, utan främst för att barnen ska bli sjuka.
Vad skulle jag göra om det drabbade någon av dem någonting!?
Därefter kommer jag själv.
Jag vill så gärna se dem bli gamla och grå.
Jag vill leva.
svt.se

Erik Jaime sitter i en taskig sits.
Hans pappa är finlandssvensk och hans mamma är från Angola.
Det gör att det är väldigt svårt att hitta stamceller till honom.
Detta i sin tur ger honom 20% överlevnad av den leukemi han har.
20%.
De oddsen är ingen höjdare.

När man går in och läser på Tobiasregistret, som är Sveriges stora stamcellsregister, så skäms jag.
Det är inte ofta jag använder det ordet men jag skäms.
Jag anser att man ska göra det för sig men när jag ser att det enbart är 140 000 personer registrerade så tycker jag det är fel. Varför vill man inte hjälpa andra!?

Vi är en befolkning på 10 miljoner människor.
Tobiasregistret tar bara emot sökanden mellan 18 och 35 år.
Det borde innebära betydligt fler än just 140 000 personer.
Jag har varit med i över tio år utan att de har hört av sig men om de hade ringt hade jag åkt direkt.
Jag anser nämligen att det är min plikt som människa att hjälpa andra.
Kan mina stamceller rädda någon annans liv så tycker jag att det är ok.

Tyvärr är det så att de flesta inte anser detta vara deras problem.
Det är inte deras bekymmer.
Fram tills det drabbar dem själv eller anhöriga.
Då börjar det plötsligt brinna i knutarna.

Om något av mina barn får cancer så vill jag att det ska finnas stamceller till dem. Av den anledningen, precis av samma anledning som jag så länge jag har varit politiskt aktiv arbetat för att vi ska vända donationsregistret, anser jag att det borde bli tvång på att vara med i detta register.
Alla borde vara med som sin mänskliga plikt och den dag det ringer någon så kan man ta sitt beslut då. Samvete är nog svårare när paniken knackar på dörren.
Vill du inte vara med i registret så borde du göra ett aktivt val att inte vara där, inte tvärtom.

Hjälp Erik!
Sprid budskapet om Tobiasregistret och låt det rädda liv i hela världen.
Ingen ska behöva dö blott 29 år gammal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/cancersjuka-erik-har-svart-att-hitta-en-passande-stamcellsdonator
https://www.tobiasregistret.se/bli-givare/