söndag 12 januari 2020

För barnets bästa.

Ibland ska världen vara glad att jag inte är en diktator.
De frågor som alltid hamnar mig närmst hjärtat är barnen och det gör mig så fruktansvärt illa att läsa om hur det finns de som lider sig igenom julledigheten.
Jag vet att det är likadant på alla lov men just julen, där julafton ska tillägnas barnen, är extra hemskt.
svt.se

Barnkonventionen blir nu lag, vilket visserligen är bra, men jag anser att den är uddlös.
Vad som är barnets bästa kan nämligen vinklas in i det sista.
Föräldraperspektivet är alltid det som sätts i främsta rummet och det faktum att Sverige ser så olika på vad som är barnets bästa, det är skrämmande.
Med detta menar jag län.
Stadsdelar.
Kommuner.
Det är inte samma behandling beroende på vart i Sverige du befinner dig.

För vad är barnets bästa?
Jag har lyssnat på P3-podden med Fosterhemsskandalen.
Total katastrof.
Jag är dock säker på att det händer fortfarande.
Det finns barn som far illa och som inte har det bra trots att meningen är att de ska må bra.

Föräldrarna super på julafton.
Bråkar, slåss och skriker.
Otryggheten.
Ingen mat varje dag och ingen trygg person att gå till.
Skolan och dagis är det trygga som finns.

Över 1000 barn har ringt BRIS.
Ringt för att de är rädda.
Ensamma.
Utsatta.
Jag tror inte alltid det är de familjer som ser ut att inte ha det bra för enligt mig handlar inte detta om pengar. Det handlar om vuxna som sätter sig själv före sina barn.
Alkoholen eller drogerna är viktigare än barnets välmående.
Vad ska barnkonventionen göra då?
Barnets bästa ska alltid sättas i främsta rummet.
Hur?

Det är lätt att väsnas när det inte finns så mycket att väsnas över.
Det som behövs är civilkurage från människor i närheten.
Säg till de vuxna att de dricker för mycket.
Påpeka barnets situation.
Alla barn borde alltid få komma främst och det bör vara varje enskild förälders ansvar.
Tänk om man kunde rädda världen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bris-allvarligare-samtal-under-jul-och-nyar