söndag 5 januari 2020

Tja polarn..

Vad är en ambulans?
I min värld är det ett fordon man får skickat till sig när man akut har fått ett sjukdomsrelaterat bekymmer.
För många år sedan halkade jag baklänges i trappan i mitt hem.
Då jag höll den ena tösen så tog jag inte för mig utan slog dit ordentligt vilket resulterade i att all känsel från midjan och ner försvann. Jag låg som ett paket nedanför trappan och kunde inte ens skrika för jag slog luften ur lungorna. Efter tio femton minuter började känseln komma tillbaka varpå jag drog mig upp och la mig igen.
Tanken fanns inte ens där att jag skulle ringa ambulansen.
svt.se

När jag dagen efter berättade om händelsen för de nära så blev det skällning och ett samtal till 1177 som beordrade mig att ligga helt still så skulle de skicka en ambulans.
Jag avböjde och fick skjuts in till akuten istället.
Sex timmar senare fick jag veta att ryggen fått en smäll men att jag skulle klara mig utan men.
Vilket jag inte ens var rädd för då jag redan gick igen och bara var allmänt mörbultad.
Ambulans.
Det ringer man bara i nödfall.
Inte för en fis på tvären för det kan vara så att just mitt onödiga samtal gör att någon annan som är akut sjuk inte får den hjälp den behöver.

Just där kommer det som är onödigt.
Vad är det?
Enligt mig är det vid direkta olyckor.
Fallolyckor, en krock eller att du blir nerslagen och svimmar.
Värre saker.
Man ringer inte 112 för att skjuta raketer, kasta sten eller för att man trillade tre dagar tidigare.
Man ringer inte heller, under några omständigheter, ambulansen i tron att de är någon form av taxi.
De ska ju hjälpa sjuka!?

När jag då läser om att SOS har godkänt att en ambulans i Mölndal agerade taxi till en man så blir jag väldigt uppretad. Ambulansen fick köra 27 mil och det var en resa som sammanlagt tog fyra timmar.
Fyra timmar där de kunde gjort nytta!
I mitt huvud får jag upp: "Tja kompis..."
Fy vad hemskt jag är som insinuerar någonting.
Vem med rak rygg kan tro att ambulans är en taxi?
Varför skulle då killen åka hem?
Jo, han hade ingen att ringa och den som ville hämta honom hade krävt betalt.
Mannen i fråga hade inte pengar till en taxi, varpå SOS anser att ambulansen ska köra!
Det är helt absurt.

Våra skattepengar!
Går inte de till märkliga saker ändå?
Inte nog med att barnbidraget ska gå till lyx då kommunen ändå ska betala dagis och blöjor, vi på landet ska skatta extra för bilar vi måste ha så ska vi nu gratis ge bort taxi(ambulans)resor till den som inte själv har råd att ta sig hem från sitt besök?
Det är pinsamt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/akte-snalskjuts-med-ambulans-27-mil