torsdag 9 januari 2020

223 personer för mycket.

Trafikolyckor är tyvärr sådant som händer.
Ingen vill att det ska hända men ibland sker det ändå.
Någon noll-siffra för olyckor tror jag aldrig att vi får och även om siffrorna är låga så är det ändå vissa saker som kommer förstöra detta.
svt.se

1. Självmord och utökat självmord.
Egentligen handlar det inte om trafiken utan det är bara metoden någon har använt när psykvården inte har lyckats. Då alla vägar inte har avskiljare finns alltid möjligheten att frontalkrocka med någon annan eller att köra ner i diket.

2. Ålderdom.
En väldigt känslig fråga att ta upp men min fasta uppfattning är att det borde införas kontroller efter en viss ålder. Yrkeschaufförer gör redan detta men enligt mig bör det vara så med alla. Varför ska inte jag testa mig när jag blir äldre?
Synen blir sämre, reaktionsförmågan minskar drastiskt och plötsligt är jag ingen bra förare längre.
Varför ska ett körkort innebära en livstidserfarenhet?
För mig är det viktigare att andra människor klarar sig.
Jag förstår att det är känsligt både för äldre människor och deras anhöriga.
I dagsläget ligger det på läkarna men tyvärr finns det inget bra kontrollsystem.
Rent krasst kunde alla testats av vart femte år.
Vi ville ju ha en nollvision?

3. Invandringen.
Regelverket ser ut som så att den som kommer till Sverige från ett land utanför EES-länderna får köra på sitt körkort här under ett år. Efter det måste de skaffa ett svenskt körkort, vilket är väldigt svårt jämfört. Kontrollerna för att få ett körkort i Afghanistan är inte desamma som i Sverige.
Detta betyder inte att dessa människor slutar köra utan de kör helt enkelt vidare.
Stannar polisen dem så... ja.
Där är problemet.
Ingenting händer.

Samtidigt blir den stora frågan då, varför?
Ja, om man inte kan utvisa imamer som räknas som en nationell säkerhetsrisk, hur skulle man kunna utvisa den som kör utan körkort?

Det är så lätt att prata om en nollvision.
Att påstå att man inte vill att människor ska dö i trafiken.
Självklart är det så att den mänskliga faktorn alltid kommer att spela in, men utöver det behövs det betydligt hårdare tag på många plan om man ens ska tänka tanken på att ingen ska dö i trafiken.

Det finns för många som är för rädda för sin plats, att de vägrar att stöta sig med någon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rekordfa-omkom-i-trafiken-3