fredag 17 januari 2020

Ingen rolig läsning..

Vill man ha en mysig fredagskväll utan klump i magen så ska man hoppa över statistiken från BRÅ. Den är nämligen inte så munter. Sammantaget har brotten i Sverige blivit färre men enligt mig så blir det påståendet som i Dum dummare. Det är kanske inte jobbigt att kissa ner sig direkt men efter ett tag är det både blött och kallt.
svt.se

Jo, vissa brott i Sverige blir färre.
Andra ökar i omfattning.
Brott som ökar är exempelvis narkotikabrott, skadegörelse, rån mot barn och vuxna, misshandel och våldtäkter. Sammanfattningsvis minskade dock antalet brott.
Jag blir lite mörkrädd.
Rent statistiskt så mår du bra om du sätter den ena handen i ett isbad, och den andra på en skållhet platta. Det betyder inte att det verkligen är så för just statistik är många gånger upp till betraktaren.
Den kan luras.

Vi är ett land som jag påstår präglas av kulturella brott.
Det betyder inte att det är en samlad grupp, för det är alltid den enskildes ansvar.
Det är dock så att det finns en kultur i det som sker i Sverige.
En kultur som inte fanns här från början.
Hedersbrotten fläckar vår karta.
Brott som inte ens borde finnas någonstans i världen.

Samtidigt kan man undra vilken del public service har i det hela.
Jag lyssnar en hel del på poddar och avsnitt om olika saker.
Sist lyssnade jag på P3 Dokumentär om nätpedofilen i Husby.
Totalt skrämmande.
Både själva lyssningen men även det faktum att de väljer att kalla pedofilen vid ett annat namn.
Jag hade köpt om de sa Sven, Knut eller Anders.
De väljer dock att kalla honom för Josef.
Ett namn från judendomen.
En snabb googling visar dock att killen är muslim.
Varför gör man såhär?
Det är nämligen inte första gången.
Varför inte kalla förövaren för Mohammed?
Det är också ett fingerat namn men som inte klingar på judendom.
Jag tror aldrig att det har hänt.

Med detta förtäckta halvbeskyllande av alla andra istället för att säga som det är, kan man undra vilken agenda som verkligen finns. Varför inte bara berätta vem denne man är som gjorde så hemska saker med alla dessa flickor?
Nej men skydda honom istället..
En dömd pedofil.

Brotten i Sverige lär inte minska förrän man ser bekymren i vitögat.

https://www.svt.se/nyheter/statistik-har-ar-brottsanmalningarna-2019