måndag 13 januari 2020

Vår fiende är här..

Världens stora fiende är USA.
Morgonen efter att planet hade störtat, och då befarade ha skjutits ner, berättade svenska nyheter att det fanns svenskar ombord. Jag har krigat om detta i hur många år som helst.
I min värld spelar det ingen roll vilka det är som har omkommit.
Nationalitet, kön eller ålder.
Åldern till viss del. Jag klarar inte av barn som dör.
Ett tiotal av dem ombord var svenska medborgare och det är tragiskt.
Fruktansvärt tragiskt.
svt.se

När beskedet sedan kom att det var Iran själv som skjutit ner planet berättar nyheterna, i Sverige, nästa förträffliga nyhet: Anledningen till att Iran hade skjutit ner planet var USA.
Jo men visst.
Varför inte skylla på dem som man brukar ge skulden?

Försvarar man detta land så anklagas man alltid för att hylla dem. Jag tycker väldigt mycket är mindre bra i detta stora land men jag kan också se när de gör något som enligt mig är bra. Trump går ut och stöttar upp det iranska folket.
Ledande ledare menar att det har med mordet på Qassim att göra.
Därför sköt Iran.
De skjuter alltså ner ett passagerarflygplan fullt med människor för att de är helt nippriga. Deras nerver ligger så pass utanpå kroppen att de hellre fäller än friar.

Nästa fråga som för mig är väldigt konstig är det faktum att svenska medborgare åker till dessa länder. Flydde ni inte hit för att få trygghet?
En tjej intervjuas då hennes pappa är en av de omkomna, men hon kommer inte åka på begravningen i hemlandet av den enkla anledningen att hon är rädd för sitt liv. Hon har aldrig besökt landet då det inte är säkert. Varför åker då andra hem på semester?
Hem till ett land man lämnat..
Jag har oerhört för att förstå detta.

Det finns de som är vakna för befolkningen, som enligt svensk media hyllade Qassim och det han stod för, fyller nu gatorna och skriker att USA inte är deras fiende, det är den egna regeringen som är det.

Alla tankar med dem som är drabbade.
Ni får komma varifrån ni vill, heta vad ni vill och ha dubbelt kön om ni vill.
Det är helt fruktansvärt oavsett, för ingen ska behöva begrava sina anhöriga.
Stackars skolkamrater som inte längre har sina kamrater i skolan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-protester-i-iran
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-till-det-iranska-folket-star-med-er
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/helt-sjukt-hur-de-kan-skjuta-ner-sitt-egna-folk
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-militarbas-med-amerikanska-soldater-i-irak-bombad
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-overens-irans-ledning-stortas-sannolikt-inte-efter-nya-protester-i-landet