tisdag 7 januari 2020

När en mördare dödas.

Världen är enligt mig inte svart eller vit.
Det finns oerhört många nyanser och ibland kan de avspeglas olika.
Jag är inget fan av USA.
Inte heller av Iran.
Rent krasst så rör det mig inte om någon dödas när de själv dödar andra.
Det jag ser när jag ser sammanfattningarna skrämmer mig dock.
svt.se

Stephen King skrev för många år sedan en bok (jag älskar Stephen King) som handlar om vad man ska göra ifall man ser in i framtiden och inser att personen jämte kommer bli en ny diktator, mörda miljoner och starta ett kärnvapenkrig.
Frågan är inte lätt.
Det handlar om att döda eller dödas.
Dödar du personen i fråga får ingen veta att han skulle bli en diktator varpå du blir en mördare.
Alternativet är att miljoner dör. Hur ska man göra?

Qassem Soleimani har inte gjort mig något.
Inget personligt.
Jag vet dock att han stöttade Al-Assad i Syrien.
Det är för mig en stor miss då anledningen till både IS och kriget i Syrien är Assad.
Soleimani stöttade även Hizbollah. En terrororganisation.

Under begravning som nu genomförs går människor man ur huse.
Enligt mig mycket märkligt.
Kvinnor och män går uppdelade.
Mycket märkligt.
Soleimanis dotter håller ett tal för sin pappa och hotar USA.
Hotar en nation och en annan general berättar att USAs glädje ska bytas ut mot tårar.
Soleimani anses stå bakom morden på 600 amerikanska soldater.
Deras vänner står enligt dottern på tur.
Föräldrar ska gråtande få hem sina barn.
Värst av allt är när de filmar över gatorna så skriker hela massan "Död åt USA".

För mig är det ett stenålderstänk som inte kan försvaras på något sätt.
Jag hyllar inte allt USA gör och jag hade inte röstat på Trump, men enligt artiklarna så har mordet på denne iranier planerats sedan Bush tid.
Det innebär att både Bush, Obama och Trump har varit överens om att denne man måste bort.
I min värld bör det förena de absolut flesta i detta stora land.
Samtliga partier har varit överens.

Jag tror inte på att mörda och anser att samtal alltid bör vara det första läget.
Jag kan dock förstå meningen med att ta bort en viktig bricka i ett spel och i längden kan det ge förändring åt väldigt mycket.
Tyvärr lär stenålderstänket med öga för öga skina igenom en längre tid och förhoppningsvis drabbas så få som möjligt av deras vedergällning.
Tänk om hela världen bara kunde tänka fritt och sköta sig själv.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/qassem-soleimanis-dotters-hotade-usa-under-begravningsceremonin
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/det-har-var-qassem-soleimani
https://www.svt.se/nyheter/beskrivs-som-det-storsta-som-har-hant-i-konflikten-pa-tio-ar