onsdag 29 januari 2020

Jag förstår inte.

Sverige, Sverige, älskade land.
Det finns inget som du och jag förstår att människor vill hit.
När man inser hur systemet här är uppbyggt så hade jag med tagit mig hit oavsett vart jag var född. Jag skulle kunna skriva en bok om hur mycket jag älskar Hällevik.
Hanö och Listerlandet i stort.
Jag är född och uppvuxen här och tänker stanna här tills jag slutar andas.
Mitt älskade hemland med sina årstider.
Jag trivs överallt och reser gärna men den där känslan när man kommer över Havelidabacken och ser Hanöbukten är oslagbar oavsett väder. Älskade underbara Sverige.
svt.se

Jag förstår att människor tänker så oavsett vilket land de kommer från.
Hemlandet är alltid hemlandet.
Om jag hade fått fly det jag har runt mig så hade jag alltid saknat det men jag hade aldrig någonsin utsatt min familj för ett krig och allt det innebär. Jag hade blundat, gråtit och tagit nya steg.
Alltid drömt men aldrig återvänt.
En Kristina från Dufvemåla.

Med detta i tanken så förstår jag inte.
Iran är ett land dit det inte alltid går att utvisa människor för att de påstår att de blir torterade och förstörda. Personen själv måste godkänna att de ska åka till sitt hemland vid en utvisning.
Dit reser människor på semester.
De flyr alltså till Sverige men väljer sedan att lägga en semester till sitt hemland.
Inte en vecka eller så. De flög till Iran i december och hade hembiljetter till Sverige tills den 18 februari. Dessa kan nu bli inställda på grund av det nerskjutna planet för några veckor sedan.
Då intervjuades en tjej i Sverige vars pappa hade omkommit i flygplanet.
Hon vågade inte åka till begravningen då det inte var säkert för henne.
Nu sitter det en familj där nere och klagar på att de inte kommer till Sverige.
Jag förstår inte.

Vad i hela världen gör ni där om ni har flytt till Sverige?
Vad var det egentligen ni flydde ifrån?

Sådana här saker gör att jag inte vill ha medborgarskap så lättvindigt.
Varför ska vi dela ut rätten till det bästa vi har här, vår demokrati, till vem som helst utan krav. De kommer hit, blir medborgare och tar del av det vi ger, för att sedan åka till sitt hemland på semester!?
Jag förstår att de längtar hem men varför återvända något du har flytt ifrån?

Jag förstår inte.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efter-indraget-flygtillstand-svensk-familj-kan-inte-flyga-direkt-fran-iran
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/utvisningar-till-iran_GZ1090
https://www.expressen.se/nyheter/var-fjarde-person-kan-inte-utvisas-till-sitt-hemland/