lördag 18 januari 2020

Makten där den ska vara.

Polen har bekymmer med sitt klimat så det behöver Sverige finansiera.
Inte alls logiskt enligt mig, men väldigt logiskt enligt EU.
Allt för klimatomställningen.

Sverige betalar mellan 24 och 44 MILJARDER kronor om året till EU.
För detta får vi frihandel. Det tycker jag är bra.
Vi får öppna gränser. Jag tyckte det var bra men i dagsläget ser jag hellre att alla får visa pass än att varenda människa som vill kan ta sig in i Sverige helt obemärkt. De öppna gränserna har helt enkelt inte fungerat varpå detta egentligen är onödigt att kommentera.
Sammanfattningsvis tycker jag alltså att frihandelsavtalen är bra.
Det hade dock säkert kunnat lösas på något annat sätt.

Jag var odelat positiv till EU när det kom till.
Jag är numera nästan odelat negativ till samma saker.
Jag tror att makt ska vara så nära folket som möjligt och bara detta sista tänket med klimatfrågan visar att så inte är fallet. Jo, miljön är på modet och väldigt inne men förklara för mig att de svenska skattebetalarna som redan lägger oerhört mycket pengar på miljön i Sverige, nu utöver EU-avgiften ska ge bort pengar till länder med kolkraft.
Allt för att de ska ställa om.
Jag förstår det inte.

EU har blivit en enorm apparat som kostar massvis med pengar.
De går in och ställer krav på sker i vårt land som de inte har att göra med och jag tror att detta är början på fallet och tänker på Star Wars, jag älskar Star Wars, när förhandlingarna bryter samman i federationen och krig utbryter.
Jag hoppas såklart inte att så ska bli fallet men som jag ser det finns det inget i större skala som vinner i längden. Sverige har varit en stormakt - men föll.
Romarriket var en stormakt - men föll.
Osmanska riket.
Jag kan fortsätta.
När något blir för stort så kommer det enligt historien att falla.

Jag anser att EU ska vara kvar, men i en betydligt mindre skala.
De ska inte lägga sig i hur svenska jordgubbar ser ut, vårt snus, abortregler eller våra regler kring enstaka saker.
EU ska vara för det övergripande och när de plötsligt ska lägga sig i minimilöner och vi plötsligt ska betala för att andra länder inte har samma omställning som vi i miljön, då går det på fel håll.
Alla sagor har ett slut.
EU bör fundera på sin del i detta och samtliga ledamöter i EU bör se över vad de egentligen gör.
När det tar år att få igenom beslut som inte ens spelar någon roll för människor här, så kanske man ska se om det går att nedmontera de delar som inte längre är betydelsefulla.

På samma sätt som jag anser att EU inte ska lägga sig i frågor som finns i Sverige, så ska såklart inte vi heller lägga oss i det som händer i andra länder för vi ska vara noga med insikten om att den dag vi lägger oss i och styr upp demokratin i andra länder, så kommer de göra samma med oss.
Jag vill verkligen inte ha varken Irland eller Polens grundsyn på abort i Sverige.

Frihandeln håller jag högt och även om jag anser att man ska köpa svenskt, så måste man även förstå att samma sak gäller där. Så länge vi inte vill äta rovor hela vintern så måste vi förstå att varken clementiner eller bananer växer i Sverige på vintern. Inte ens på sommaren.
EU ska se över sin roll för jag anser inte att de ska styra upp vårt land för det är upp till den svenska befolkningen att göra.

Och för er som vill ha en kommentar om mitt nya partival så kommer det i morgon.
Jag lovade Lars och BLT att få det exklusivt varpå det helt enkelt får vänta en extra dag här inne.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskt-nej-till-eu-s-klimatfinansiering