måndag 18 mars 2013

Journalistpriser

Självklart är det väldigt roligt för någon när de får ett pris!
Priser delas ut för att peppa människor till att bli ännu bättre inom ett område eller visa uppskattning för det arbete de redan har gjort. Detta behövs inom alla yrkeskategorier.
Alla kan behöva uppmuntran och ett tack för ett väl genomfört arbete.

Rätt och fel. Piska och morot. Rättigheter och skyldigheter.
Jag är väldigt glad för dessa journalisters skull men tänker åter igen ta upp diskussionen om journalisternas yrkesetiska nämnd.
Det går alltså att hitta journalister som kan prisas för sitt arbete varje år men inte en enda som gjort ett övertramp? Tillåt mig tvivla. Nedan är de personer som utreder när en anmälan kommer in.

YEN (Journalistförbundets yrkesetiska nämnd) består av:
Ordförande: Ulrica Widsell, vice förbundsordförande
Sara Stenman, TV4 och ledamot i förbundsstyrelsen
Mia Karlsvärd, Östgöta-Correspondenten
Karwan Tahir, Sveriges Radio Örebro
Per Lindelöw, frilans

Det är alltså så att journalister sitter och dömer kollegor som blir anmälda. Är det ok?
Det skulle kunna förklara varför ingen journalist blivit dömd på väldigt många år.
De är dessutom bara fem personer. Alla med journalistbakgrund som jag har förstått det.
Kanske det hade varit en bra ide att ta in någon utomstående i gruppen?

I kommunen fick jag säga upp mitt uppdrag som ledamot i Barn och utbildningsnämnden när jag blev färdig lärare. Anledningen var enkel. Jag kunde inte jobba i skolans värld inom kommunen och sedan sitta och bestämma över den. Det finns självklart både för och nackdelar med detta men jag förstår logiken. Jag fick veta saker innan min rektor visste det. Det blev en knepig sits.
Känner inte dessa journalister så?

Jag är övertygad om att det finns rätt många journalister som begått övertramp speciellt med tanke på hur många de är i Sverige. Inom alla yrkeskategorier finns det de som begår misstag.
Jag har svårt att tänka mig att det finns många andra yrkesgrupper där ingen blivit dömd för någonting.
Det kan vara jag som är skeptisk men jag betvivlar att jag har fel i detta tänket.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16411873.ab
https://www.sjf.se/taggar/yrkesetiska-namnden
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2012/11/yrkesetiska-namnden-for-journalister_20.html