måndag 4 mars 2013

Med ålder kommer vishet

Saker jag lärt mig under de senaste veckorna:

  • Bli inte för självsäker med hammaren. Det gör riktigt ont.
  • Behöver jag tips så fråga innan jag gjort det jag ska fråga om.
  • Prata inte i telefon samtidigt som jag tapetserar för tapeten är torr innan jag är klar.
  • Töm rummet som ska fixas innan jag börjar greja.
  • Täck allting innan spacklet börjar slipas bort.
  • Spackeldamm är riktigt jobbigt att ta bort och det borde ingå i föräldrars roll att berätta för sina barn hur gamla de än råkar vara.
  • Dammsugaren klarar inte av spackeldamm trots att den är specialköpt för bland annat det ändamålet.
  • När jag tapetserar ska jag ta in papper och vatten innan jag börjar limma.
  • Gå inte på tapeten.
  • Ta lim på rätt sida av tapeten.
  • Akta tapeten när du väl fått upp den rakt på väggen. Rör jag den kan den gå sönder.
  • Sänk kraven på mig själv. Jag är inte gesäll i något av det jag ska göra.
  • Anlita någon till att tapetsera nästa gång. (Vilket förmodligen lett till att jag hade fått en kniv i ryggen)
  • Chansa inte att strömmen är av. Det gör för ont.
  • Mät allting två gånger för säkerhets skull.
  • Påminn mig själv om mitt låga blodtryck innan jag börjar klättra på något och allt blir svart.
  • Köp hem mer än en tumstock då de knäcks hur lätt som helst.
  • Lister behöver vara lite längre än de ska för att kunna giras rätt.
  • Innan möbler börjar inhandlas, gör en lista.
  • Kom ihåg listan när du åker och ska köpa möblerna.
  • Skruva inte ihop de möbler som behöver skruvas innan jag sovit.
  • När jag gjort fel tredje gången i sträck är risken stor att jag slår sönder något så gå då bara därifrån.
  • Varna alla runt omkring innan jag börjar att jag tänker börja och behöver vara ifred en stund för allas säkerhet.
  • Om du kommer och hälsar på, kritisera från behörigt avstånd. Var då saklig.
  • För alla andra: Vill jag ha hjälp, råd, tips.. så ber jag om det. Jag har internet.
  • Glöm inte denna lista nästa gång.