lördag 16 mars 2013

Mottagningsskolan Mosaik i Malmö

Varje vecka måste eleverna se nyheterna i klassrummet för att de som inte tittar på det hemma ska få en så bred uppfattning av vad som händer i samhället som möjligt. De nyheterna är inte alltid som de för vuxna och jag tycker att det många gånger är bra.
I veckan handlade ett inslag om mottagningsskolan Mosaik i Malmö.

Jag har ingen uppfattning om skillnader från då till nu men det faktum att flickan i inslaget pratar riktigt bra svenska efter ett halvår här ser jag som positivt.
De som kommer till Sverige ska enligt mig få de verktyg som behövs för att komma in i vårt samhälle. Jag vet inte exakt vad de gör eller hur de jobbar men att dessa elever, som förmodligen känner sig rätt vilsna, har varandra ser jag inte som ett fel så länge de lär sig det de ska.
I mina ögon kan det vara bra att de får gå i denna skola och lära sig vårt språk, vår karta och våra vanliga traditioner innan de börjar en vanlig skola.
Att ha en grund att stå på är aldrig fel för att sedan ta ett steg ut i "vår" värld.
Många av dessa elever har en helt annan bakgrund än vad de barn som är uppväxta i Sverige har.

Så länge detta fungerar ser jag det som positivt!

http://www.sydsvenskan.se/malmo/hard-kritik-mot-mottagningsskola/
http://www.svtplay.se/video/1080231/12-3-19-15
Cirka 2:30 in i inslaget.