måndag 25 mars 2013

Självklart för pågatåg till Blekinge!

Jag upprepar ständigt att det viktiga är sakfrågan och inte personen. Jag har skrivit många gånger att det är viktigt för mig att skilja på sak och person och att det går över alla gränser. Jag kan inte tycka illa om en person för dennes åsikter så länge den inte har gjort mig eller min familj något.

Precis som att jag tycker EU är viktiga i vissa frågor men fullständigt ska sluta lägga sig i andra finns det saker som är viktigare än partigränserna. Det finns andra tillhörigheter för att någon ska passa in i en grupp. Med exempelvis mitt musikintresse är det många gånger svårt att hitta musicerande vänner (särskilt med min förkärlek till Afzelius, Wiehe, Imperiet) som tänker i samma politiska banor som jag men det är bara en del av mig.

Pågatågen är en fråga som visar att just partitillhörigheten inte alltid är allt. Vår kommungräns är det som sammansvetsar alla partier i Sölvesborg, från vänster till höger. Vi vill alla ha hit pågatågen. Jag har andra partikamrater i övriga Blekinge som tänker tvärtom för att de inte bor i samma kommun.

För mig innebär pågatågen till Blekinge ett stort steg framåt. Jag är övertygad om att det ger näringslivet en skjuts samt att fler människor kommer bli intresserade av att flytta till vårt lilla län när det finns möjligheter till bra pendling.
För Sölvesborgs del skulle det innebära halvtimmestrafik till Skåne och sedan vidare till Sverige och Europa. Av all information jag har fått kan jag inte se några nackdelar med denna satsning och jag tror att man ska ligga i framkant på en våg. Vi har fått detta erbjudande nu och jag tycker att vi ska ta det. En sak utesluter inte en annan.
Om det är servering eller inte på ett tåg bryr jag mig inte om då det inte är något jag utnyttjar ändå. Jag är tacksam om jag kan åka med utan att krypa runt och må illa på grund av min åksjuka. Däremot är jag säker på att det lönar sig mer för vårt län att prioritera fler tåg än servering på tågen.
Jämför jag fler stadsbussar och pågatågen tror jag även där att det är viktigare att få in tågen som ger fler människor möjligheten att pendla än att det ska vara fler bussar inom en kommun.
Vi är ju inga stora städer i Blekinge.

Min röst för pågatåg till Blekinge hade varit självklar.

http://www.pagatagnordost.se/samhall.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5480731
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5483119