tisdag 26 mars 2013

Situationen på Cypern

Jag är ingen expert på ekonomi och jag är totalt värdelös på att hålla ordning på alla papper. Dagens teknik med dropbox och iCloud är som skapat för mig. Allt finns alltid tillgänligt på internet för av någon anledning tycker jag att det är betydligt lättare att sköta det när det finns abstrakt i en dator. Ska jag sätta in papperna i en pärm blir det problem direkt för jag är för lat för att sätta in dem med en gång utan de hamnar istället i en hög på skrivbordet. Precis som om det är jobbigt att sätta in dem direkt med en gång. Två gånger om året sätter jag sedan in dem i en pärm och då efter att ha gått och haft panik i många månader över att jag måste göra det. Det är likadant varje gång.

Med tanke på detta skulle jag aldrig kunna ta över efter Anders Borg. Vilket parti någon än tillhör och vad man än tycker om honom som person tror jag knappt det finns någon som kan påstå att inte Sverige, mycket genom hans förtjänst, klarat sig riktigt bra genom den kris som främst resten av Europa drabbats av.
Det går dock rätt lätt att se den röda tråd som genomsyrar de länder som har mest panik nu.
De har alla haft samma partibeteckning på styret även om de inte heter som i Sverige.
En politik som genomsyras av dåligt ekonomiskt styre.

Ska man ha hand om en större organisations ekonomi, såsom ett lands, behöver man använda pengarna som man använder dem i sitt hem. Då menar jag inte som ett par från lyxfällan utan som någon som sköter den.
Det hör till sunt bondförnuft att ha en sparad buffert för oförutsedda utgifter.

När ett land går bankrutt är det lätt för alla att skrika högt. Jag tycker synd om de som nu kommer ryka på extra skatt men helt ärligt stör det mig inte. Det finns en väldigt enkel anledning till det:

"Inkomstskatt
Inkomst EURSkatt %
0 - 19 5000
19 501 - 28 00020
28 001 - 36 30025
36 301 -30"

Citatet är taget från länken nederst. Detta betyder att en normalinkomsttagare på Cypern i princip inte har någon skatt alls. Nederst här kommer skattesatsen i Sverige. Det är bara att jämföra och se varför det blir som det blir. Jag garanterar inte att siffrorna stämmer till hundra procent och det är möjligt att jag har missuppfattat det men som jag läser och ser på det hela hade det varit riktigt ekonomiskt bra för mig att bo på Cypern innan detta hände.
Det kallas att ta ansvar för sin ekonomi.

Jag lider med dem som blir drabbade av denna kris men då det är demokratiska val även på Cypern är det enda sättet de kan visa sitt missnöje på genom att rösta annorlunda nästa val. Som jag ser det är det klart att EU ska hjälpa Cypern igenom sin kris med hjälp av lån men de ska också betalas tillbaka för de lånen är mina med fleras skattepengar. De lånar från oss som skött vår ekonomi.

"Inkomstskatt 
Sverige har tre inkomstskattnivåer (2009):
  • 0 % 0 till 18 700 kr (18 700 = Grundavdrag)
  • Cirka 31 % (landstingsskatt ca 7 %, kommunalskatt ca 24 %, med olika nivåer i olika kommuner ): 18 200 till 380 200 kr. (380 200 kr = 367 600 kr (den egentliga skiktgränsen) + 12 600 kr (Grundavdrag vid denna bruttoinkomst))
  • 31 % + 20 % (statlig skatt): 380 200 kr till 538 800 kr. (538 800 kr = 526 200 kr (den egentliga skiktgränsen) + 12 600 kr (Grundavdrag vid denna bruttoinkomst))
  • 31 % + 25 % (statlig skatt) + 28 280 kr: 538 800 kr och mer."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/avtal-om-cypern-klart-i-elfte-timmen_8028110.svd
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/cypern-kan-pusta-ut-till-pa-torsdagen_8032134.svd
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt_i_Sverige
http://www.cyperninvest.se/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=54