måndag 4 november 2013

Försvarsmakten och Marinens Musikkår i Blekinge

Absolut nej. Det är svaret jag hade gett om någon hade frågat mig om en eventuell nerläggning av
Marinens Musikkår i Karlskrona. Försämra försvaret ytterligare? Absolut nej på det med.

Min uppfattning är att Sverige ska ha ett bra försvar. Jag tycker att det är viktigt att vi kan försvara oss om det skulle hända någonting även om jag tycker det är bra med samarbete länder emellan också. De sista åren har försvaret succesivt försämrats och jag tycker inte att det är något bra.
Min tanke är den att även om vi inte behöver något starkt försvar nu måste det vara starkt inför framtiden. Ingen vet hur världssituationen ser ut om hundra år.
Problemet där är då om vi plockat ner vårt försvar till noll och ingenting.
Vem ska då lära morgonsdagens försvar hur allt fungerar?
Hur rutiner och system ser ut?
Det kommer inte finnas någon kvar.

Jag är fullt medveten om hur en budget fungerar. Jag vet att det inte är en stor summa man bara kan plocka ur efter hand utan att det ska delas upp i olika delar. Jag vet att försvaret har en del som ska klara sig på den budget den får. Jag har trots detta väldigt svårt att se varför Marinens Musikkår är hotad. Hade de fått vara kvar om de sparkade på bollar istället?
marinensmusikkar.se
Vi gav med oss och låter nu bara de som tar in polisen betala halva kostnaden. Jättebra för fotbolls och musikarrangemang. Jag förstår det dock inte.
Jag förstår inte heller varför kåren ska läggas ner.
Om nu en ska läggas ner. Sparas det verkligen så mycket pengar genom att inte ta kåren från Karlskrona till Stockholm?
Tanken är alltså att vi ska behålla två musikkårer i Stockholm och ingen i Karlskrona.
Jag kan inte påstå att min bild om att Stockholm tror att de är världens mitt ändrades med detta.

Militären och musiken har alltid lockat mig vilket gjorde att jag har spelat i Karlskrona. Inte i Marinens kår då jag aldrig skulle kvalificera in där men i Marinens hemvärnskår. Inte lika proffsiga men riktigt duktiga. Med barn blev det dock för långt att pendla men jag hoppas att i framtiden kunna ta upp detta igen. Tankarna på att göra militärtjänst har alltid funnits där och önskan är fortfarande att kunna göra åtminstone en GMU innan jag tackar för mig denna gången.

För mig är musiken oerhört viktig. Det finns bidrag och pengar att få för det mesta så att lägga ner kåren hade varit tragiskt. Inte bara för oss i Blekinge utan även resten av Sverige. De är proffs!
Jag är medveten om att detta för de flesta inte är något högprioriterat men för mig är det viktigt.

Absolut nej till en nerläggning av Marinens Musikkår och ett absolut nej till fler nerskärningar inom försvaret.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5677436
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/marinens-musikkar-laggs-ner_8612776.svd
http://www.marinensmusikkar.se/