torsdag 14 november 2013

JA!

Jag återkommer gärna till saker som berör mig väldigt mycket. Detta är en sådan sak.
sverigesradio.se
Jag avskyr verkligen dödsstraffet och nu när Sture Bergwall blev friad från det sista mordet funderade jag över det faktum att han hade varit avrättad för länge sedan om han bott i en viss stat i USA eller andra, alldeles för många, länder för den delen.

Dödsstraffet är för mig det slutgiltiga i "Öga för öga" som för mig innebär stenåldern. Det utövas fortfarande i många länder och det gemensamma för dem är enligt mig att de lever efter något som inte borde existera i en modern värld.
Straffet är oåterkalleligt och kan inte ångras.
En avrättad människa kan bli "benådad" eller friad postumt men vad hjälper det?
De anhöriga får aldrig tillbaka denna personen igen.
Vad har hänt med människovärdet?

USA har inskrivet att den dödsdömde ska dö på ett humant sätt.
Humant?

Problemet nu är att tillverkarna av det gift som används vid giftinjektionsavrättning görs i EU. Dessa företag vägrar nu sälja sitt gift om de vet att det ska användas för att avrätta någon. Tummen upp för dessa! Det innebär att det inte finns gift när straffet ska verkställas vilket omkullkastat många planer.
Paniken gör nu att alla de 32 stater som har dödsstraff funderar på att byta till någon av de gamla metoderna även om det nu bara är cirka sextio procent av invånarna som är för straffet.

USA som så gärna pratar om Gud. Vad hände med att han ska vara barmhärtig?
Jag hoppas detta innebär dödsstöten för USAs dödsstraff.
Det är inte värdigt en demokrati.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/giftbojkott-hotar-dodsstraffet-i-usa