måndag 18 november 2013

Systembolagets fall?

Vin i matkassen som körs hem är framtiden. Systembolaget förlorade sin tvist mot Citygross.

Att släppa monopolet på alkoholen var under många år en av mina favoritfrågor. Jag tycker systembolaget är bra på många sätt och vill inte att det ska försvinna då det som en specialbutik för olika sorters alkohol är fantastiskt bra. Att en vanlig mataffär ska få sälja vin och öl har jag inga problem alls med då min uppfattning är att de som idag har alkoholproblem har det i vilket fall. Systemet är stängt söndagar och det har inte hindrat dessa personer att skapa ett beroende.

pilsner.nu
Jag tänker att de flesta människor inte har några problem med detta vilket gör det väldigt märkligt att de vanliga matvarubutikerna idag inte kan sälja den vanligaste alkoholen. Människor i andra länder klarar utan några problem att handla allt i samma butik. Öl och speciellt vin förekommer ofta i maten men går inte att handla bland matvarorna.

Detta beslut kan möjligtvis vara en öppning. Det går kanske inte att köpa vinet i affären men du kan nu beställa hem det med dina matvaror.
Systembolaget är upprörda och det är snack om att lagen ska ändras så att det inte ska gå.
Det kanske är dags att vi följer hur många andra länder gör?

När jag jobbade i affär var det samma problem varje år under Sweden Rock Festival. Då festivalen drar väldigt stora mängder med folk från andra länder som är vana vid andra regler blev det samma visa varje lördagskväll. Frågan om var alkoholen i affären stod kom alltid. Svaret blev att det fanns ingen och de undrade då var de kunde handla. Svaret "I systembolaget på måndag morgon" var inget speciellt uppskattat svar. De kunde absolut inte förstå varför en vanlig affär inte sålde starköl.

Alkoholkonsumtionen hade förmodligen ökat ett tag men som allt annat tror jag att det hade ebbat ur. Tanken är att alkoholskatten ska höjas i Sverige vilket jag absolut inte tror på. Vi som bor i södra Sverige behöver inte ens Systembolaget och alla som ställer sig en stund vid Öresundsbron vet att det går skytteltrafik till våra grannländer. Det bästa vi kan göra i Sverige, som jag ser det, är att sänka alkoholskatten och åtminstone sälja vin/öl i matvarubutikerna. Då hade förmodligen statistiken för alkoholkonsumtionen i detta landet börjat stämma.
Jag kan inte se varför det skulle vara en skillnad på att handla det i affären eller få det hemkört.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5705945