fredag 8 november 2013

Så facket är inte partipolitiska?

LO-ansluten och blå? Du är då med och betalar socialdemokraternas valrörelse. Det är du oavsett vad du röstar om du är ansluten till LO. Bra?
Så facket är inte politiskt?
Vad hade hänt om det inte var s de stöttade utan något annat parti"?
Tänk tanken. Jag tänker på Grishams bok Juryn.
Det värsta är att de försvarar det vid direkta frågor.

Jag är inte ansluten till facket och känner inte att jag måste det. Jag var med tidigare men kom fram till att jag kan föra min egen talan och skulle jag tröttna på en arbetsplats kan jag jobba med något annat istället. De är säkert bra för vissa personer men facket har för mig spelat ut sin roll.
De ska se till den lille människan men jag har svårt att se vad alla pengarna går till. LO har på ett snyggt sätt visat vad deras går till. Jag trodde detta hade upphört.

De som nu är så glada i facket. Vad tycker ni om Ullared?
Facket gjorde sitt bästa för att ingen skulle få handla där när de öppnade. De var inte anslutna och ville inte då de anställda ändå fick bra löner. Facket löste det genom att blockera och vara i vägen för alla transporter som istället fick köra dit på nätterna i smyg.
Tack facket för att ni misslyckades med att trycka ner dem!

Dessa förbund ingår i LO:
  • Byggnadsarbetareförbundet
  • Elektrikerförbundet
  • Fastighetsanställdas Förbund
  • GS, Facket för Skogs-, Trä- och Grafisk bransch
  • Handelsanställdas förbund
  • Hotell och Restaurang Facket
  • Industrifacket Metall
  • Kommunalarbetareförbundet
  • Livsmedelsarbetareförbundet
  • Musikerförbundet
  • Målareförbundet
  • Pappersindustriarbetareförbundet
  • Seko, Facket för Service och Kommunikation
  • Transportarbetareförbundet
  • Förbundens kongresser

  • Detta betyder: Är du snickare? Elektriker? Industriarbetare? Målare?
    Alltså en "vanlig" arbetare?
    Då sponsrar du socialdemokraterna till valet.
    Ni är med i ett förbund som vill "att LO skulle verka för att lagen om valfrihetssystem (LOV) rivs upp." Ni ska alltså, förutom det faktum att ni sponsrar dem ni kanske inte politiskt tror på, få minskad valfrihet. Ni ska bli mer inskränkta.
    Att vara med i ert fack kostar er en utlandssemester om året.
    Skulle ni väldigt gärna vilja vara med i facket finns det andra fackförbund som kan föra er talan till en betydligt lägre kostnad.
    Min övertygelse är att fackets roll systematiskt kommer minska med åren då den generation jag tillhör är vana vid att föra sin egen talan och göra sig hörda. Vi är inte så lätta att bli trampade på då vi inte är rädda för myndigheter i den utsträckning som man var förr.

    http://www.lo.se/start/om_oss/forbunden
    http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article17791968.ab
    http://www.lo.se/start/politiska_sakfragor/valfardsutredningen