tisdag 12 november 2013

Ha(m)burgare!

Jag äter i princip inte kött. Jag har testat att leva som både vegan och vegetarian men att jag skulle kalla mig något speciellt tycker jag bara är löjligt. Jag är bara inte så förtjust i just kött.
Jag äter dock i undantagsfall vissa maträtter. Jag skulle inte överleva utan den där första skinkmackan på julen när skinkan fortfarande är varm. Mmmm..

Detta är dock mitt val. Jag åt nästan alltid vegetarisk mat när jag gick på gymnasiet men det fanns alltid alternativ. Det var inte bara vegetarisk mat en dag utan det fanns alltid som ett alternativ.
dn.se
Vänstern hade en motion i landstinget om att en dag i veckan skulle vara helt vegetarisk men det blev nerröstat. Ett alternativ blev det dock och det är jag glad för.

Att tvinga en hel skola att äta vegetariskt tycker jag är väldigt löjligt och skrattade när jag läste artikeln nedan. Heja Muf!
Valfrihet ska det vara och var det publicitet de ville ha lyckades de verkligen då det till och med har varit uppe i riksnyheterna.

Anledningen att motionen i vårt landsting inte gick igenom var det faktum att många människor behöver kött. Det är inte bra att plocka väck viss mat om en patient går på en diet eller har en speciell kost. Rent krasst bör det vara någon på denna skola som har något problem som kräver en bra kost. Undrar om de har tänkt på det.

Jag tycker Muf gjorde helt rätt och att skolan bör tänka om. Inför ett alternativ istället för att plocka väck något de flesta människor faktiskt vill ha. Det bör vara bättre att eleverna äter riktigt än hoppar maten för att det inte är något de inte vill ha.
Det må kanske vara en miljövinst att hoppa över köttet en dag men ska man se till det stora undrar jag om det är någon vinst. I vilket fall, valfriheten går först.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/muf-protest-mot-vegetarisk-dag