lördag 9 november 2013

Medias roll åter igen.

Det finns en hel del samhällsprogram som anses seriösa. Åtminstone mer seriösa än andra.
Uppdrag Granskning har en viss status, Agenda en och min uppfattning är att svts kanaler är mer seriösa än andra kanaler. Att hitta mediafolk som inte visar hur de tycker och känner verkar dock inte så lätt.

Jag tittade på debatt tidigare i veckan och det hela började med att programledaren Kristina Hedberg berättar vad programmet ska handla om för att sedan ta upp en tårta och kasta rakt på skärmen.
Därefter skrattar hon.

toppmotet.se
Jag är inte så rolig när jag tittar på dessa program. Jag pratar gärna och kommenterar vad deltagarna säger och när jag hörde henne skratta kommer det en hel del ord ur min mun. Hur tänker hon nu?
Som programledare ska hon inte välja sida.
Utöver det ska sedan politiker debattera händelsen. Det är helt ok om de debatterar mot andra politiker men i detta program var det politiker mot artister.
En politiker måste alltid stå till svars för vad den säger och riskerar sin karriär om de säger något fel. En artist behöver inte göra det. Tårtan som kastades har förkastats av partiledare både till höger och vänster. Alla tycker att det är ett hot mot demokratin och att sådant inte får hända.
Torts detta låter programledaren ämnet glida och debatten handlar plötsligt om något annat.
De som tycker detta är roligt eller de som tycker att den som blir utsatt för detta får skylla sig själv är ute på riktigt hal is. Ändå får de föra talan i denna debatt.
Påståenden utanför kvällens ämnen sägs och programledaren kräver sedan ett svar.
Är det svensk media?
Varför är det så svårt att skilja på sak och person?
 
Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem.
Voltaire

Tårtan som kastades är ett hot mot demokratin men när inte ens ett av de seriösa debattprogrammen kan ta detta på allvar? Vad gör man då?
Saken eller frågan är inte vem som blev tårtad utan att det hände en politiker.
Det hände en förtroendevald och det spelar ingen roll för vilket parti denne person sitter.
Kan det hända honom kan det även hända alla oss andra.
Ska ingen av oss gå säker?
Ska ingen våga ha en åsikt utan att riskera att bli utsatt för något?
Denna gången var det en tårta. Nästa gång kan det vara något helt annat.

I debatten sitter personer och tycker synd om den kvinna som gjorde detta. Hon har blivit utsatt för hot efter händelsen och de sitter och försvarar att vad hon har gjort är helt ok.
Ser de inte vad de gör?
De låter en människa som begår en odemokratisk handling helgonförklaras.
När man är sextio år bör man veta bättre än att behandla andra människor på detta sätt.
Var är respekten för att andra får tycka som de vill?
Skilja på sak och person?

Jag ser hellre riksdagsdebatter i repris än tittar på Bonde söker fru eller Ensam mamma söker. Utan att tycka något illa om någon som deltar är programmen för mig helt meningslösa.
Finns det någon serie jag vill se köper jag boxen när den kommer så jag kan titta när jag har tid.
De enda program jag följer är just Debatt, Agenda, UG och så vidare.
Ska det inte gå att se dessa program nu?
Jag vill ha opartisk media som låter människor ställa upp på lika villkor.
För mig är det skillnad på åsikt och person och jag vill inte bli matad med färdiga åsikter.
Jag vill bilda mina egna.

http://www.svtplay.se/debatt