lördag 5 april 2014

Återvinning av avlidna?

Miljötänket ska gå före allt!
Inte mig emot som alltid har tänkt på miljön på olika sätt, utan att för den delen få ett sådant tunnelseende att jag började rösta på miljöpartiet.

tv4play.se
Den som har metall i sin kropp ska framöver återvinnas när de dött och kremerats och jag tycker detta är väldigt bra! Jag har skrivit om detta tidigare och känner fortfarande att det har varit slöseri när fullt fungerande saker ska slängas eller grävas ner för att de råkar ha suttit på en människa. Särskilt som det är så att all metall i marken kan utsätta växter och djur runt om sig för miljöförstöring.

Jag vet om att det i mångas ögon är heligt att röra en död människas saker. Jag vet att många är emot donationer av olika saker som exempelvis organ då det anses tillhöra den människan och att det enligt både olika kulturer och religioner anses ta bort en del av den människans själ om man rör dem. För mig gäller inte det.
Jag hade inte blivit tonåring innan jag självmant anmälde mig till donationsregistret. Jag har själv under många år jagat på människor att gå med i olika register och det jag har kört med de sista fem åren är Tobiasregistret som är ett benmärgsregister. (Är du inte med så gå med!)

För mig är det självklart att alla människor ska göra vad de kan för att förbättra andras möjligheter till ett fortsatt liv. Skulle det hända mig någonting som gör att jag inte kan fortsätta det liv jag har nu vill jag att allt som kan återvinnas i min kropp ska återvinnas. Har jag metall i kroppen, ta det. Lungor, lever, hjärta.. ta det. Ta allt!
Jag behöver det inte men någon annan är kanske i behov av det.

När nu metall från avlidna ska börja återvinnas ser jag det som ett led i rätt riktning. Vi behöver sluta tänka på dessa saker som en tillhörighet till den människa som haft dem. Det är ju inte så att exempelvis höftkulan ska tas från personen som precis dog och sättas direkt in i nästa människa utan den kommer rengöras ordentligt först. Jag tycker detta är ett bra beslut!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanlandsnytt/dyrbara-metaller-begravs
http://www.svt.se/nyheter/sverige/metaller-fran-kremerade-ska-återvinnas
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2013/05/atervinning-efter-kremering.html
http://www.svt.se/nyheter/sverige/#./metaller-fran-kremerade-ska-atervinnas?&_suid=1395750368681014362276896330317