söndag 27 april 2014

Isarna smälter och nya arter tar plats.

Tyck jag är okunnig eller trög. Jag bjuder på det.
Fartyg som tömmer sina tankar har nu visat sig kunna medföra att arter som inte tidigare klarat sig i Arktis nu kan överleva på grund av värmehöjningar. Ok.
dailygalaxy.com
Jag är fullt medveten om hur många människor det finns som anser att allt ska bevaras som det var förr. Som tycker att inget ska förändras och som vill att allt alltid ska vara som det alltid har varit. Tänk vad hemskt om något förändrades!

Hur många hade på fullt allvar velat att dinosaurierna skulle finnas kvar?
Evolutionen kanske inte alltid gör som människan vill men till slut blir det alltid bra oavsett.

Om det nu kommer in nya arter och några försvinner?
Jag ser helt ärligt inte det hemska i det.
Om isarna smälter på grund av värmehöjningar?
Jo, men den som läser på vet att det alltid är så mellan istiderna.
Det har varit mer denna omgången, ja, men vem säger att det är så fruktansvärt att det händer något nytt? Jag är varken rädd för min eller för mina barnbarns skull.

En av mina favoritfilmer har alltid varit Waterworld och det häftigaste som finns är början när jordklotet snurrar och sakta fylls med vatten då isarna smälter. Vad händer sen?
Jo, människan börjar utveckla gälar.
Jag ser det som ett led i utvecklingen även om det är så att det är människan som påskyndar processen eller gör den. Förändring är kanske inte alltid så uppskattat men det är sällan någon efteråt verkligen tyckte det var bättre förr.

Den som ändå påstår att det var bättre förr?
Sluta köra bil eller annat motorfordon.
Odla all din mat själv.
Slakta och stycka dina djur.
Undervisa dina barn hemma och skippa kollektivtrafiken.
Det finns väl inget bättre än att gå barfota!?

Framtiden, välkommen.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.557783/nytt-hot-mot-arktis-arter