torsdag 17 april 2014

Välkommen till det mesiga Sverige.

Hur många gånger jag än läser detta kan jag inte få ihop hur det kan vara så att någon "råkar" stycka någon. Råkade man ta med sig en kniv för att sedan råka skära av ben och händer på personen man precis råkat döda?
Det kan inte vara sådär väldigt lätt att skära av ett människoben.
svt.se
När det dock har lyckats, råkar han dela upp delarna som finns av kroppen på två olika ställen.
Logiskt.

Sverige?
Styckmörda någon så kommer du undan med samma straff som om någon springer ut framför din bil och avlider eller råkar hamna i kläm på sitt jobb.
Uppenbarligen anser svensk lagstiftning att det är värre att lura staten på pengar än att styckmörda någon annan person. För mig är detta sjukt.

Jag hymlar inte med att jag helst hade satt en nolla efter alla straff i Sverige.
För mig är det värre att styckmörda någon än att lura staten på skatt.
Båda sakerna är ett brott, självklart, men det är så att för mig är det värre att en person inte längre
lever på grund av att någon annan berövat den livet än att någon kör för fort eller missar något.
Det är mänskligt att göra fel men ingen råkar styckmörda en annan person.
För mig är det väldigt enkelt.

Sverige är förmodligen ett av de mesigaste länderna som finns gällande straffsats. Jag är inte intresserad av dödsstraff och är stark motståndare till det men så löjligt snälla straff det är idag känns nästan meningslösa. För mig låser vi inte in personer för att de begått ett brott i den bemärkelsen utan vi låser in dem för att skydda allmänheten. Vi som är laglydiga ska inte behöva ta risken att stöta på en styckmördare. Vi ska skyddas.

För mig är det glasklart vad vi bör göra med våra straffsatser i Sverige.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/ny-dom-for-styckmord-idag