lördag 26 april 2014

Skolgången kostar - prioritering?

Skolresa på G? Har du råd att låta dina barn följa med?
Allt i livet handlar om prioriteringar.

Rädda Barnen har kollat upp skolor och kommit fram till att många tar ut avgifter fast att de inte bör göra det och anledningen är en lucka i lagen som godkänner att mindre summor tas ut. Vad är "en mindre summa?"
Min erfarenhet är runt femtio kronor varje termin vilket jag anser vara en rimlig summa.
Skriver vi om det blir det hundra kronor varje år, alltså under tio kronor i månaden. Ett annat sätt att se det på är att det är ett paket cigaretter, en dosa snus eller fyra öl. Ungefär.
Det går också att jämföra med en burkläsk, ett choklad eller en påse chips varannan månad.
Jag låter kanske hånfull men för mig handlar detta om prioriteringar.
Vad du som vuxen sätter först; dig själv eller barnen.

Jag anser, att har man skaffat barn ska man även kunna ta hand om dem. Så märkligt bör det inte vara. Jag hade förstått att det hade blivit liv om skolan ville ta ut hundralappar varje månad men så lär inte fallet vara då det är ytterst få lärare som skulle ställa upp på att åka en längre resa med sina elever. Pengarna har ofta som syfte att betala en kortare tripp med en glass eller fickpengar.
findus.se
På grund av att många klagat har skolan mat med sig på utflykterna så det är bara mindre pengar som behövs. Det kan såklart finnas undantag men de lär inte vara så många.

Som vuxen människa bestämmer du över dina pengar och även om du lever på existensminimum klarar du att lägga undan tio kronor i månaden till dina barn.
Efter många års erfarenhet som kassörska skulle jag vilja påstå att de flesta klarar att lägga undan mer om de prioriterar bort allt skräp de handlar. Pengarna räcker inte långt när man handlar Findus färdigrätter till hela familjen.

Rädda Barnen tycker i vilket fall att detta är förfärligt. Då har jag en idé!
Med tanke på att endast en av sju skänkta kronor går fram till behövande barn, att deras vd sitter med en lön strax under miljonen och att massvis av pengarna de får in går åt till reklam för att dra in ännu mer pengar, kanske de kan tänka sig att skänka pengar till skolorna?
En av sju kronor går fram. Sex av sju kronor går åt till administrationen av pengarna trots att de allra flesta jobbar frivilligt. Pinsamt.

Om det nu är så att skolor inte ens ska få ta ut femtio kronor varje termin för att eleverna ska kunna ha någon sorts samkväm innan de slutar sitt stadium, tycker jag det hade varit alldeles utmärkt om Rädda Barnen gick in och hjälpte till med denna finansiering. Genom att halvera vdns lön skulle cirka 100 000 elever kunna följa med på skolresan om kostnaden var femtio kronor varje termin i tre år.
Då ska vi inte tala om hur många som kunde fått hjälp om alla pengar som skänktes verkligen gick dit de skulle.

Främst av allt skulle jag vilja se föräldrar som alltid prioriterade sina barn framför sina egna intressen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5843321