lördag 24 maj 2014

Alla människors lika värde?

"Vi anser att alla människor har lika värde" står det på Rädda Barnens sida om vilka värdegrunder de har. Ändå väljer de att skilja på olika människor.

Jag har tidigare skrivit om hur viktigt jag anser det vara att alla följer vad de själv säger att de tror på. Jag anser att alla människor är lika mycket värda och jobbar därför efter det. Jag skiljer inte på olika personer beroende på vilken hudfärg de har, var de är födda, ålder, religion eller vilket parti de röstar på. Hur i hela världen kan då den organisation som slår sig på bröstet över att de hjälper alla göra skillnad på andra människor byggt på vilken politisk inriktning de har?
Vilket parti de engagerar sig i.

rbuf.se
Rädda Barnen vill inte ha några medlemmar som tillhör Sd då deras värdegrunder skiljer sig för mycket åt. Om nu Rädda Barnen inte anser att detta partis värdegrund är rätt, varför inte ställa sig över den och visa att DE verkligen jobbar för att alla ska få det så bra som möjligt?
Hur kan de sätta sig på höga hästar och anse sig bättre?

Rädda Barnen styrs av en kvinna med 90300 kronor i månaden. Är någon verkligen värd så mycket pengar? Jag har kritiserat detta innan då jag anser det vara en befängd summa. Speciellt med tanke på att det är människor som skänkt dessa pengar till barn som befinner sig i nöd när de istället går till löner?

Att hitta kritiska artiklar om Rädda Barnen är inte svårt och skandalerna är en hel del. Jag hoppas att Janne Josefsson kommer granska dem igen och mer ingående. Jag tror det behövs för man behöver inte vara någon hjärnfysiker för att räkna ut att alla pengar inte går till de som ska ha dem.

Rädda Barnen dömer nu ut de människor som inte anses hålla måttet. Dessa människors barn, är de lika mycket värda eller de räknas inte?
Att leva som man lär borde vara viktigt.
För mig är ALLA människor lika mycket värda.
Just på grund av den anledningen skulle jag aldrig gynna en organisation som delar upp människor på olika sätt och som dessutom inte låter alla pengar gå till de som behöver dem.
Det finns andra mer seriösa organisationer.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/radda-barnen-nobbar-sd
http://www.raddabarnen.se/om-oss/vara-varderingar/
http://www.gp.se/kulturnoje/1.224139-radda-barnens-pengar-gar-till-lyx
http://rbuf.se/