söndag 25 maj 2014

Lika vård för alla?

Feminister?
Alla som jagar för det här med allas lika rätt till allting?
Vart håller ni hus nu?

När brott och straff diskuterats när jag varit någonstans har jag alltid kommit fram till att det värsta som kan hända en man bör vara det scenario att denne blir våldtagen. Det är garanterat inte en trevlig upplevelse som kvinna heller men som man bör det vara ännu värre då det i mina ögon måste vara ett ännu större övergrepp. Givetvis finns det ännu värre saker att bli utsatt för men jag tror att en sådan här upplevelse sätter väldigt tragiska spår hos personen i fråga.

Som kvinna har du svårt för att bli trodd när något sådant här har hänt. Som man ska du med all sannolikhet över en ännu större tröskel. Du ska börja med att berätta det.

Historien som personen i fråga har berättat är hemsk. Tänk att få berätta sin upplevelse för många personer på olika ställen och ingen tror dig trots att du bevisligen blivit fysiskt skadad av det hela.

metro.se
För några år sedan satt jag nämndeman i ett fall där kvinnan hade misshandlat mannen. Inget man hör speciellt ofta och inget som uppmärksammas till någon större grad men faktum är att jag nog aldrig sett någon så sönderslagen och kvinnan hade haft en del tillhyggen till hjälp. Jag kan inte gå in på några detaljer men ett år efter händelsen berättade mannen om hur hemskt han upplevde det att berätta för omgivningen när de undrade vad som hade hänt med honom. Han blev hånad att han blivit misshandlad av en tjej och ingen trodde honom. Som han själv berättade det slog han aldrig tillbaka för man slår inte på en tjej och det var inpräntat i honom.
Han hade helt enkelt haft en grym otur som stötte på henne.
Tänk då skammen han skulle leva med om det var så att han hade blivit våldtagen.
Av en annan man eller flera.

Jag tycker det är väldigt märkligt att vården inte tar denne person på allvar då det måste vara en fruktansvärd upplevelse. Vården har en otroligt viktig uppgift att ta tag i när det gäller bemötande för många gånger är det det som är viktigast när det har hänt någonting.

Varför är inte detta ett problem som lyfts mer av alla de som skriker efter jämställdhet?
Eller kvinnan är viktigare här?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/valdtakten-holl-pa-att-knacka-honom