måndag 26 maj 2014

Tjock eller fet?

Jag skulle just nu kunna kalla mig vilket som. Tjock och fet. Smällfet faktiskt. Jag känner mig som ett hus och förundras nästan varje dag över det faktum att människor väljer att inte göra något åt sin fetma. Hade jag alltid blivit såhär andfådd, alltid känt mig så slut och alltid flåsat efter att ha gått i trappan med uppsvällda fötter hade jag gjort något åt det.
En väldigt vis man sa till mig för ett tag sedan att "Jag hade hellre svultit mig sval än motionerat i onödan" och ungefär så tänker jag med. Sprungit hade jag aldrig gjort men skurit ner på intaget hade lösts direkt.

kostdoktorn.se
Jag äter väldigt mycket socker och väldigt mycket fett men utan att gå upp ett gram. Mitt problem är på det andra hållet istället. Jag tappar i vikt så fort jag inte ätit. Säkert väldigt bra i mångas ögon men inte för mig. Det är inte kul att se ut som arton när man inte är det. Till en viss gräns jo, men inte sen. Det är inte kul att behöva tänka på vad man äter av den enkla anledning att man inte vill gå ner i vikt. Det är inte roligt att få influensan och vakna upp ur den många kilo lättare.

Uppenbarligen har jag dock tur om man ska se till denna rapport.
Fetma är bland det värsta man kan utsätta sin kropp för enligt den och förslagen är många.
Den är till och med värre än tobaken som vi har jagat om i så många år.
Förslag läggs nu fram för högre skatter - min övertygelse är att det inte hjälper och dessutom, är det ok att vara/bli fet om du har råd till det då?
Livsmedelsbranschen måste jaga mer och reklamer riktade till barn ska inte tillåtas.

Jag kan köpa dessa saker till viss del men samtidigt måste det vara så att man inte behöver vara världens kärnfysiker för att inse att det bästa sättet att ändra på detta är att varje enskild person tar ansvar för sitt eget liv och ser till att röra sig mer än de äter för där är den stora boven.

Vi människor kommer alltid se ut på olika sätt och ha olika storlekar men att vara direkt överviktig kan inte vara bra för någon. Finns det någon instans som bör bli hårdare är det BVC och de personer inom vården som har hand om barn på olika sätt för barn kan inte hjälpa att deras föräldrar har problem. Sätt tuffare krav på dessa personer att verkligen föra fram detta så att de vet vad som gäller. Är ett barn grovt överviktigt är det föräldrarnas ansvar och då borde det gå att anmäla någonstans så att de får en ärligt chans till förändring och bättring.

Jag tror på människans egen möjlighet att förändra sig och anser inte att detta är något som alla ska tvingas till eller drabbas av då vi är många som behärskar sig och klarar att hålla en normal vikt.

http://www.svt.se/nyheter/experter-fetma-ar-farligare-for-varlden-an-cigaretter