tisdag 19 augusti 2014

Gud som haver barnen kär..

Tänk om.
Det finns väldigt många sådana i mitt liv.
Tänk om lagarna hade sett annorlunda ut.
Tänk om människor alltid valt att behandla barn, oavsett vilkas de är, bra.
Tänk om världen hade varit en bättre plats för fler.

Jag läser artiklarna nedan och tänker:
Tänk om jag hade haft mer pengar. Då hade jag köpt mer tomt, byggt ut huset och ansökt om att ta hand om så många som möjligt av alla de barn som far illa på vårt runda klot.
svt.se
Tänk om vi hade kunnat hjälpa några barn till.

Vi har köpt en sjusitsig bil för att få plats vilket gör att det får plats två till. Bilen känns ändå rätt liten och vi har tittat på större bilar. Tur jag inte är miljöpartist. Jag anser nämligen barns välbefinnande betydligt viktigare än miljön. De kan kämpa hur mycket de vill för miljön men faktum är att vuxna slutar inte misshandla barn för att klotet inte blir så varmt. Barn kommer inte sluta fara illa för att människor får betala mer i bensinskatt.
Barn kommer, oavsett vad som sker, fortsätta fara illa och det bästa vi kan göra är att försöka hjälpa dem. Fler bör göra en insats för att de ska få det bättre.

USA har en stor kris då runt 60 000 barn har flytt till USA från Mexico.
60 000 barn. Sextiotusen.
Det är mer än tre gånger så många människor som bor i hela min kommun.
Säg att två tredjedelar av dem har någon anhörig som tar hand om dem.
DÅ blir det tjugotusen (20 000) barn kvar.
Varför inte ordna upp med adoption lättare?
Varför inte öppna upp för andra länder?
Förenkla reglerna för de som vill adoptera barn är många.
En anledning till att man backar från adoption är dock de enorma kostnaderna detta medför, den tid och den press det tar att få igenom det samt att det är väldiga krav på åldern.

Här finns alltså gissningsvis 20 000 barn som behöver vård. Varför inte adoptera dem?
Varför inte skicka ut till hela världen att dessa barn behöver hjälp?
Självklart ska de som adopteras kollas för barnen ska inte behöva hamna i en annan sorts misär men jag hoppas att de inte är så många.

Jag önskar av hela mitt hjärta att dessa barn kommer till kärleksfulla hem som tar hand om dem.
Hade möjligheten funnits, hade jag flugit dit och hämtat hem några barn för hur jobbig jag än kan vara med jämna mellanrum är min övertygelse att de hade fått det betydligt bättre här hos oss än som flyktingar som skickas mellan gränserna.

... se till mig som liten är.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/flyktingkris-vid-usa-s-grans-mot-mexiko
http://www.svt.se/nyheter/varlden/hon-kampar-for-ett-av-tiotusentals-flyktingbarn