fredag 29 augusti 2014

De vräkta barnens bästa.

Fem barn har i år vräkts från sina hem i Blekinge.
Varför?
Barn kan aldrig ta sådana här beslut och faktum är att det finns föräldrar som har tagit dem i deras ställe. Föräldrar som har tagit så pass dåliga beslut att de inte kan ge sina barn tak över huvudet.
Om barnen inte får tak över huvudet, får de mat varje dag?
sr.se
Eller dessa barn går med en klump i magen över att inte veta vilken situation de befinner sig i morgon, eller dagen efter?
Barn som tar alldeles för stort ansvar över varför de sitter i den situation familjen gör.
Syskon som skyddar varandra.
Att bli vräkt är inte lätt, eller jo. Du skippar helt enkelt att betala hyran så kommer du bli vräkt.

Jag må vara hjärtlös som tänker såhär men jag står för det.
Om föräldrar inte klarar att ge sina barn det mest grundläggande. Kan de då vara föräldrar?

Det finns många som kommer kritisera mig för detta då jag anses hård men jag ser till vad jag tror är barnets bästa och min övertygelse är att det inte alltid är de biologiska föräldrarna.
Barn ska inte behöva ha en klump i magen.
De ska inte må dåligt över saker de inte kan påverka.
Många är det som tänker att, "vem som helst kan hamna i den situationen" men faktum är att det inte är så. Faktum är att Sverige har ett otroligt bra skyddsnät och även om du aldrig har haft ett arbete, skaffat många barn och skilt dig så du har ensam vårdnad, så kommer pengarna du får räcka om du hushåller med dem rätt.
Du kan inte röka eller ha husdjur.
Du kan inte fika på stan och beställa köpmat varje dag.
Du måste tänka om.
Klarar du inte det kommer det bli ett socialt överförbart arv till barnen som i många fall fortsätter i samma cirkel och därför anser jag att den ska brytas.
De som blir vräkta och har barn, bör ses över.
Klarar de inte av sitt liv, kanske det är bättre för barnen att bo i en familj som klarar det.
Är familjen som blivit vräkt något sånär vettig, kommer de bli livrädda för att bli av med sina barn och skärpa till sig. Händer det igen är dock något fel och då vill jag att socialen ska se till barnets bästa, inte föräldrarnas bästa, och starkt överväga ett familjehem till barnet/barnen.
Barn ska aldrig behöva leva i misär eller rädsla för vad som ska hända.
Barn ska inte bära världens problem på sina axlar.
De ska bara vara barn.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5944755