fredag 1 augusti 2014

Fly, betala extra skatt eller dö.

Iraks kristna flyr efter att Islamiska staten gett dem tre val; konvertera till islam, betala en extra skatt eller dö. Frankrike har nu gått ut och välkomnar de kristna som flyr, till dem. De kommer alla få asyl. Detta har nu skapat kritik och de som kritiserar gör det utifrån det fakta att det bara är de kristna, som jag förstod det, som kommer få stanna.

sverigesradio.se
Religion för mig är mest osämja och många gånger falskhet.
Jag kan inte se en katolsk präst eller påven på teve utan att tänka på barn och det gör jag inte för att vara elak på något sätt. Det finns helt enkelt för mycket historia runt dem. Tänker jag på de kristna så tänker jag främst på tystnaden, tystnaden av att inte säga så mycket om någonting. Olika religioner ger olika tankar och den som nu hamnar i fokus ger i mitt huvud enbart bilder på förtryck.
Jag är fullt medveten om att de flesta religiösa människor aldrig skulle skada någon annan men det är så, att det är alla de tysta som tillåter extremismen som blir en del av problemet.
Extremgrupper finns inom många olika religioner men under min livstid är det en religion som utmärker sig på olika sätt. Trots att det har gått tretton år sitter 9/11 i minnet som om det vore i fjol.

En extremistgrupp, som förr kallade sig ISIS, lovar nu att döda de kristna som inte ställer upp på deras krav. De kristna blir alltså utsatta enbart på grund av det fakta att de är kristna, inget annat. Som jag ser det gör Frankrike helt rätt i detta fall.
De med en annan tro lever inte i fara eller blir utsatta för detta där de lever. Enbart de kristna.

Som jag minns det fanns det en rakryggad man med mustasch som tänkte likadant angående religion. Dock inte nu utan för cirka sjuttio år sedan. Skulle kritikerna funnits nu med om det rörde sig om andra religioner?
Hitler utplånade judar och idag hyllas exempelvis Raoul Wallenberg för sin insats för dessa, vilket han fick offra sitt liv för. Det kanske finns några likheter..

Palestina, som av någon anledning skyddas många gånger, har inskrivit i sina papper att israelerna ska dö. Det spelar ingen roll vilka av dem utan det är allihop. De döms allihop.
Islamiska staten ger nu de kristna ultimatum och vi skulle inte göra någonting?
Sverige kan skydda och ge människor direkt asyl byggt på vilket land de kommer ifrån. Om Frankrike nu ger dessa kristna en fristad byggt på just det faktum att de är kristna, är det ok för mig. Fler kanske borde ta efter istället.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/frankrike-tar-emot-kristna-irakier
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5919920