lördag 4 oktober 2014

Ebolan sprider sig.

USA har haft sitt första fall av Ebola i Texas. En person som varit på besök i ett afrikanskt land.
Hur lång tid dröjer det innan det sprider sig mer?

Jag har skrivit om detta tidigare men tycker att det åter igen är aktuellt.
cnn.com
Mannen kunde lika gärna kommit till Sverige.
Vad hade hänt då?

Ebola ska endast smitta via kroppsvätskor om jag har förstått det hela rätt.
Mig veterligen är det dock så att sjukdomar kan förändras. Människan blir duktigare på vaccin och att hitta mediciner men det brukar även betyda att det kommer en annan form eller en annan sjukdom som ser till att hålla antalet människor på vår planet i ett lagom antal.
En sak kan vi alltid vara säkra på, naturen kommer vinna i längden.

Ebola är ingen pandemi men ett stort problem för väldigt många människor och det ska inte förringas. De som kommer till Sverige, som asylsökande eller turister från länder där sjukdomen kan finnas.
Varför testar vi dem inte?
Varför skyddar vi inte de som redan befinner sig här?
Hans Rosling gissar på att ungefär en miljon människor kommer smittas av Ebola. Är vi beredda på att ta konsekvenserna av att inte skydda de som inte är sjuka?

Om jag jobbar inom livsmedel måste jag testa mig om jag befunnit mig i utsatta länder.
Detta av säkerhet för alla andra. Varför är det då skillnad nu?

När fågelinfluensan var på frammarsch massvaccinerades vi.
Det var visserligen en pandemi men kom i princip ingenstans, inte tillstymmelse så långt som experterna trodde.

Vi vet att Ebola i de allra flesta fall är dödligt. Är det inte värt att skydda alla andra?

http://www.svt.se/nyheter/varlden/forsta-ebolafallet-i-usa