fredag 17 oktober 2014

Vad ögat inte vet.

Ekologiska tomater smakar bättre! Nej.
Du inbillar dig kanske att de gör det men undersökningar visar att det inte stämmer.

Det har nu testats om svenska ekologiska tomater är godare än de som inte är ekologiska och resultatet blev att de ekologiska faktiskt smakade bättre.
Fast.. de hade ändrat etiketterna och det visade att om man trodde att det var ekologiska tomater, då blev de godare.

miljonytta.se
Jag tycker att detta var intressant för just detta har jag tjafsat med en hel del personer som påstår just det. De ekologiska bananerna, tomaterna, gurkorna.. är godare.
Jag har ifrågasatt exakt vad det då skulle vara som gör det man äter godare.
Hade de argumenterat att det var bättre för miljön eller hälsan, möjligt. Men smaken är det nu bevisligen bara skillnad på om du själv tycker att det är bra med ekologiskt.

Jag kan se alla som hörde detta framför mig. Hur de påstår att det inte stämmer för just de vet att det ekologiska smakar mer? Bättre konsistens? Känns färskare?
Helt enkelt godare?
Påstå vad ni vill.
Ni är välkomna hem till mig så ska jag utföra ett blindtest på er för jag är hundra procent säker på att detta stämmer. Forskning om placebo är gammalt.
Tror du att det är på ett visst sätt så upplever du det så.

Det går alltså att helt enkelt inbilla sig att just den banan du ska äta är godare än alla de andra du valde bort, så kommer den att vara det.
Snart kanske vi kan förvandla vatten till vin.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svenskmarkta-tomater-upplevs-godare