lördag 18 oktober 2014

Fler in i skola och omsorg.

Är du pedofil, vart vill du då jobba?
Jag tycker inte svaret är väldans svårt för det bör vara självklart för alla att man väljer att arbeta med det man gillar eller trivs med. Är du pedofil vill du vara runt barn.
Sjukt men inte märkligt.

En praktikant i Borås är tagen för pedofilbrott mot barn på förskolan där han praktiserade.
Alla som har arbetat där det varit praktikanter vet att väldigt få är helt självgående. De flesta behöver en hel del handledning för du kan, uppenbarligen, inte lämna människor ensamma.
harryda.se
Mannen hade varit duktig och självgående och fick därför ta hand om barnen själv.
Gissningsvis har kommunen sparat en hel del vikariekostnader på detta.

Den rödgröna röran vill nu tvinga in ungdomar och arbetslösa i skolan och omsorgen. Detta för att det behövs fler inom detta yrke i framtiden. Hur ska alla dessa kontrolleras?
För varje praktikant bör det vara en anställd och de ska ha handledning.
Hur tänker egentligen röran se till att sådana här nyheter inte händer oftare?
För risken finns när man ska ut med väldigt mycket mer människor på ställen där det ska vara, enligt mig, så lite personal som möjligt.
De verkar tro att det bara är att kasta in människor på nya ställen men som jag ser det är det ett sätt att dels förringa för personalen som redan finns på dessa ställen, dels förringa de som är i behov av exempelvis vården för att de är äldre.

Hur har de tänkt i skolan?
Ska varje lärare handleda en uttvingad praktikant?
De ska kolla dem hela tiden så att det inte händer något för de ansvarar inte för någonting.
Det kanske är så att de redan har fullt upp?
Ska de nu få en praktikant att ta hand om utöver allt annat arbete?

För mig är detta helt fel.
Ungdomar och arbetslösa ska få riktiga jobb.
Röran påstår visserligen att detta är det, men jag anser inte att en praktikplats är ett arbete.
Bara framtiden kan utvisa vad som kommer ske.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/pedofilatalad-praktikant-lamnades-ensam-med-forskolebarn