torsdag 2 oktober 2014

Hata fel så kommer den glorifierade researchgruppen.

Anarki. Precis så skulle jag vilja beskriva det.

Hur i hela världen kan man skydda en viss grupp människor och hata en annan?
Piratpartist är jag inte men Anna Troberg har en väldigt stor poäng när hon kallar Researchgruppen för ett glorifierat medborgargarde.

Som jag ser det ska ett fungerande rättssamhälle fungera såhär:
Någon upptäcker någon som kan ha begått ett brott på internet; näthat.
Denne går då till polisen som får utreda det hela.
Vid eventuell dom tycker jag personen i fråga kan hängas ut.
Som det fungerar med denna grupp och kvällspressen nu, är ett hot mot demokratin och yttrandefriheten. Inte nog med att de olagligt hackar sidor, de hotar sedan med informationen de funnit. De utpressar nästan de som har skrivit något.

Gissningsvis är det ungefär nu någon kommer påstå att jag vill skydda dem som har skrivit kommentarer till andra anonymt på nätet men nej, det är inte det jag vänder mig emot.
Kommentarerna är i många fall idiotiska och jag försvarar varken dem eller personerna bakom.
Rättsystemet i Sverige fungerar dock som så att du är oskyldig till motsatsen har bevisats.
Vilken bevisbörda finns mot dessa personer?
Jo, deras IP-adress eller mail har använts.
Min dator är alltid igång tillsammas med mail och olika sociala medier.
I princip vem som helst skulle kunna gå in där.
Expressen och denna grupp har tagit sig friheten att hänga ut människor som inte är dömda för något bra. De, kanske, har gjort osmakliga kommentarer men det är inget du bli dömd för.
Istället hängs de ut med bild, ålder och bostadsort.
Grattis!
Ni har förstört dessa människors liv.
Blev det fel? Oj då.. vi sätter in en liten rättelse i hörnet på sidan 16..
Det har blivit fel.
Fel person har hängts ut och en liten rättelse är precis vad det blir.
Vem bryr sig om den?

Samtidigt innan valet var det en socialdemokrat som var dömd för pedofilbrott som stod på en lista. Tidningarna berättade inte vilken han är, var han bor eller hur gammal han är.
Man måste ju tänka på hans familj.

Hrmm...
Hans familj?
Alla de uthängdas då?

Researchgruppen agerar modern bödel och jag tycker det är en kattastrof!
Denna grupp som har medlemmar tillhörande extremvänstern, de ska vara domare över andra människors liv?

Det värsta är egentligen att SVT använder dem.
Jag tycker det är pinsamt och hoppas på att det får ett slut.
Har någon begått ett brott?
Polisanmäl dem då för tar man lagen i egna händer får vi anarki.

http://www.svt.se/kultur/expressens-samarbete-med-researchgruppen