måndag 6 oktober 2014

Övervåld av polisen?

Polisen anklagas ofta för allt möjligt. Har de inte slagit ner någon har de kört på en person avsiktligt.
Och hästar med! De använder hästar för att rida ner demonstranter.

I USA har de nu infört kameror på sina poliser och inslaget är från Denver.
Polisen bär ständigt en kamera på sig och filmar allt för att slippa falska anklagelser på något håll.

svt.se
Jag hoppas detta kommer till Sverige!
Gissningsvis kommer det inte vara problemfritt och de som protesterar kommer vara många men min övertygelse är att detta är ett fantastiskt bra skydd för polisen.
För det är för deras skull jag anser att det kan vara bra.
Vad ska extremisterna påstå när allt de gjort finns på film?
Jag antar att de kommer skylla på att de inte godkänt att bli filmade.

Som jag ser det bör detta bli ett skydd mot polisen på två sätt:
De kan visa vad som hänt, att de inte gjort något och de blir automatiskt skyddade från aggressiva personer då de vet om att de blir filmade.
Jag är emot ett totalt övervakningssamhälle men med tanke på vilket utsatt jobb dessa människor har bör det inte vara ett problem. Samma kanske borde gälla även andra yrken där man är utsatt?
Självklart är det även så att det finns stolpskott till poliser men de lär tänka över mer än en gång om de ska göra något som inte är bra.

I Denver hade detta försök lett till betydligt fler anmälningar och jag anser att det är ett gott betyg.
Kameran ligger kostnadsmässigt på 7000 kronor som en engångskostnad.
För mig är det värt det!
Jag hoppas att detta kommer att införas även i Sverige.

http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/article2364113.svt