fredag 21 december 2012

Åsiktsregistrering i Sveriges Radio!?

Jag lyssnar ofta på Ring P1 ungefär av samma anledning som att jag läser dagens ris innan jag tittar efter dagens ros. Det är ofta väldigt arga människor som ringer in och precis som i dagens ris kan man höra deras frustration över att något inte är som de vill.
Ibland håller jag med dem och ibland inte men så är det med allt.

Att ringa in i radio och berätta först vem man är och sedan vad man tycker innebär att det kommer finnas människor som reagerar. Förmodligen oavsett vad de säger.
(Man kan inte säga stoppnål utan att någon enögd jävel tar åt sig)
Tidigt igår morse, när tidningarna precis hade kommit ut, hörde jag denna nyhet:
Sveriges radio ägnar sig åt åsiktsregistrering.
Det ordet låter i mina öron väldigt negativt. När jag sedan lyssnat på nyheterna känner jag personligen att det inte verkar vara hela världen. En person sa att de skrivit upp varifrån någon ringde tillsammans med ålder och något annat.
Jag har själv varit med i programmet men står för vad jag sa där så det stör inte mig om de har skrivit upp mig på någon lista. Är det som denna dam de intervjuade sa, att de har skrivit upp saker för att kunna göra programmet bredare så ok! Jag tycker det är bra att det inte är samma åldersgrupp som hörs. Eller bara Stockholmare. Eller bara moderater och så vidare. Jag vill ha en bred fördelning över vilka som får komma fram.

Jag har svårt för att se varför man ska göra allting till ett problem för det är så jag ser det.
Det enda jag har en åsikt om är att de kunde berättat att de skrivit ner uppgifterna.

Jag gillar fortfarande Ring P1!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/datainspektionen-oppnar-for-granskning
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5389181