lördag 8 december 2012

Tyfonen Bopha vs stormen Sandy

Över 500 döda och 400 saknas fortfarande. Vad hade hänt om denna nyhet handlade om USA? Spanien? Sverige? Vilken katastrof. Utöver dessa personer är över 40.000 personer hemlösa.
Det är nästan en tredjedel av alla invånare i Blekinge.
I Sverige genererar detta knappt artiklar.
Anledningen är att tyfonen Bopha drog fram över Filippinerna och vem bryr sig om dem som bor där? Jag förstår med att det kan vara skillnad för många om en människa bor i USA eller Filippinerna men det är det inte för mig! För mig är alla människor och jag gör ingen skillnad på dem.
Detta var vad som togs upp på nyheterna klockan 15.00 igår:

1. Arbetslösheten i USA
2. SAS går bra trots nedläggningshot
3. Mårten Palme anmäler film för förtal
4. Vädret i Sverige

Betyder detta då att en människoliv är mindre värt på Filippinerna?
Det är tydligen viktigare med arbetslösheten i USA och att Mårten Palme känner sig kränkt av en film där en av personerna kan vara hans avlidne far. Över 500 döda personer.
För mig är det väldigt klart vad som är viktigast.

Det är detta jag tjatar om när jag menar att media har makt. Att 500 mäniskor dött på Filippinerna räknas inte ha något stort nyhetsintresse för oss svenskar. Vår lokaltidningen hade häromdagen ett reportage om en katt som kommit hem. Artiklen var på närmre två sidor.
Viktigt?
Media bestämmer vilken information den stora massan i Sverige ska få.
Jag tycker detta är fruktansvärt!
Media ska visa alla större nyheter på ett opartiskt sätt sen är det upp till mig om jag tycker det är viktigt eller inte. För mig är alla människor lika värda oavsett vad de tycker, hur de ser ut eller var de bor.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5372848
http://www.dn.se/nyheter/varlden/minst-475-doda-efter-tyfon-pa-fillippinerna
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tyfonen-bopha-harjade-filippinerna_7724020.svd